Vännäs skulle ha stått som arrangör för årets andra deltävling i rally-SM den sista helgen i februari. Nu ställs denna in och Norrköping hoppar in som reserv men det blir en barmarkstävling i september.
Bakgrunden är att Svenska Rallyt (som nu sköter även SM-serien) inför 2009 skaffat fram en däcksponsor, Pirelli. Alla som kör i SM måste använda deras däck och omläggning av däck skall skötas av den svenske importören TL Racing.
Däck är en viktig grej i rally. Inte bara för att bilarna rullar på dem, däck är också något som de flesta förare kunnat förhandla till sig gratis, eller lägre pris, av lokala däckshandlare. Nu försvinner den möjligheten. Utöver att förarna måste köra på Pirelli skall även deras tävlingsbilar, dragbilar, släp och personliga utrustning bära emblem med reklam för företaget. Därmed försvinner en hel del av förarens möjligheter till att ha reklam för egna sponsorer på attraktiva platser och konkurrerande däckreklam är inte tillåtet.
Vännäs MK tror inte att det blir så många förare som kör i årets SM på grund av detta och har krävt att Svenska Rallyt ska gå in som garant för att 60 förare ställer upp. I reda pengar handlar det om 300 000 kronor.
Göran Timner som är kassör i Vännäs MK menar att klubben inte kan riskera sin existens och köra tävlingen om det kommer färre startande.
Vännäs MK fick med sig ytterligare fyra arrangörer av SM i sitt krav men dessa tävlingar ligger längre fram på året så inga beslut är tagna där.
Mycket beror förstås på hur startfältet ser ut storleksmässigt i Värmland Runt som är den första deltävlingen (i januari) och den arrangeras av Svenska Rallyts stab. Då är det förstås en föresättning att det finns is och snö i skogarna då det är dags att köra, annars kan även den tävlingen ställas in och SM blir då helt utan vintertävling.
Enligt Svenska Rallyt är det upp till varje arrangör att ordna ekonomin till tävlingen.
– Det här är ett beslut de (Vännäs MK) har tagit själva, jag ser inte vad vi skulle ha kunna gjort annorlunda. Men jag har förståelse för dem, det är tuffa tider ekonomiskt nu, säger Bengt Klarin som basar för Svenska Rallyt.
Rally-SM har gått kräftgång de senaste åren och Svenska Bilsportförbundet har gett Svenska Rallyt i uppdrag att driva och rycka upp arrangemanget.
Någon mjukstart verkar det inte ha varit tal om och det första problemet är nu ett faktum. Återstår att se hur det blir med framtida tävlingar, och framförallt startade i tävlingarna.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.