Foto: Patrik Lindgren

Bakom kulisserna hos WTCC-teamet Polestar Cyan Racing

Vår racerbilsfotograf följer med på ett äventyr bakom det vi andra får se under en säsong i WTCC tillsammans med Polestar Cyan Racing.

Klockan visar 06.00 och den piper frenetiskt, det är dags att kliva upp. Jag tar på kläderna, tar med packningen för dagen och går ner för att äta frukost. Jag försöker gnugga tröttheten ur ögonen och dricker en slurk kaffe för att piggna till. Dessvärre gör de väldigt svagt kaffe här i Japan och just nu skulle jag behövt kaffe svart som natten.

En halvtimme senare är det dags att transportera sig till banan, Twin Ring Motegi, som ligger cirka 14 mil norr om Tokyo och består dels av en ovalbana och dels den bansträckning som WTCC kör.

Banan är lång, bred och stor och ligger inbäddad bland dimhöljda gröna kullar, inte riktigt som hemma i Sverige. Inne i depåboxen möts jag av mekanikerna som redan är i full gång med dagens aktiviteter. De morsar glatt och återgår till sina sysslor, en ingenjör kommer förbi och kopplar in sin bärbara dator i bilen och tankar data, sedan går han tillbaka till sitt krypin där sju andra ingenjörer sitter djupt försjunkna bakom sina skärmar. För en lekman kan det te sig som en teaterföreställning där alla går djupt in i sina roller, med den stora skillnaden att alla roller är av huvudrollskaraktär. Här är allas bidrag lika viktiga för den slutgiltiga föreställningen.

En depå fylld av olika kulörer och klistermärken som badar i sent eftermiddagsljus på andra sidan jorden.

Det hela är väldigt tekniskt, själva bilen är en ren uppvisning i teknisk innovation, som sig bör. Det här är inte den lokala ligan. Det här är WTCC. Det är Polestar Cyan Racings första år i det stora mästerskapet. 2016 var planen att lära sig massor. 2017 ska de stå på pallen ett flertal gånger och tredje året, 2018, ska de slåss om mästerskapssegern. En bra plan, men en mäktig uppgift.

För att vinna i kungaklassen krävs ett väl inoljat maskineri som fungerar klanderfritt på alla plan. Alla som rör sig runt bilarna i depåboxen har ett syfte, en roll att fylla. Det är ofta väldigt mycket fokus på föraren, vilket inte är så konstigt i sig, men bakom varje framgångsrik förare finns det en hel uppsjö med personer som inte får riktigt samma uppmärksamhet.

Fredrik ”Walle” Wahlén är teamchef och har stenkoll på allt och alla, bokstavligen.

Ett team består förutom förarna av bland annat ingenjörer, mekaniker, teamchef, koordinator med flera. Teamet är dessutom större än motsvarande hemma i STCC. Men ordningen är gedigen, flera har jobbat med det här i många år och erfarenheten lyser igenom. Fredrik ”Walle” Wahlén är teamchef och håller ett öga på allt, bokstavligen. Han har sällan mer än en minut till övers ifall jag skulle få för mig att fråga om något.

Rasmus Thulin på golvet där han hör hemma, nämligen vid vänster fram.

Rasmus Thulin tillhör skaran mekaniker, han jobbar på Thed Björks bil tillsammans med tre andra mekaniker. Rasmus är andre mekaniker och har ansvar för Front Left vilket innebär vänster framhjul men även drivlina och växellåda.

För Rasmus börjar tävlingshelgen långt innan starten går. Han och övriga mekaniker anländer ofta till banan upp till sex dagar innan det är dags för race. De bygger upp hela depåboxen med allt vad det innebär och förbereder noggrant teamets arbetsplats den närmsta veckan. Sedan ordnar de med setup, alltså inställningar av bilen, och det är något som de kommer fortsätta med under resterande del av veckan. Bilarna åker upp och ner många gånger i depåboxen under veckan, och teamet hinner gå igenom ett flertal olika setuper för att prova sig fram till vilken som fungerar bäst för just den här banan under de rådande förutsättningarna.

Lugnet före stormen. Full koncentration i depåboxen innan testpass, kval och race.

Sedan har vi ingenjörerna, Marcus Lindner är en av tre ingenjörer på Thed Björks bil. Marcus var tidigare dataingenjör men hans nuvarande uppgift som raceingenjör innebär bland annat att han ansvarar för den huvudsakliga driften av bilen. Innan de reser ansvarar Marcus för insamling och bearbetning av information om varje bana de kör på. Väl på plats gör han en Track Walk med förarna då de går igenom varenda kurva och diskuterar spårval och bromspunkter med mera. Marcus planerar alla körpass och insamlandet av data som sedan ligger till grund för eventuella förändringar på bilen. De har genomgång före och efter varje körpass och det blir otroliga mängder data och annan input som ska sorteras och kategoriseras. Det handlar mycket om att kunna förutse, eller rättare sagt kalkylera på alla möjliga olika scenarion som kan uppstå under ett race och vara förberedda på det och så klart ha en färdig lösning när det väl uppstår. När det är dags för race gäller det att välja rätt alternativ, för sedan är möjligheterna att ändra på inställningarna begränsade. Under racet har ingenjören Marcus och Thed ständig kontakt med varandra och Thed matas med nyttig information om hur han ligger till och hur det går för konkurrenterna. Efteråt är det debriefing som gäller och allting sammanställs och loggas för att sedan kunna gå vidare till nästa race.

Människorna bakom bilen

1. Max Persson. 3:e mekaniker, ansvarar för vänster bak och bakvagnen.

2. Emil Axelsson. Team coordinator, det är hans uppgift att hålla ordning på tider, när föraren ska sitta i bilen, träffa press, gå på förarmöte och så vidare.

3. Rasmus Thulin. 2:e mekaniker, ansvarar för vänster fram och bilens drivlina.

4. Marcus Lindner. Raceingenjör, ansvarar för att kommunicera med föraren Thed Björk, planering av körpass, insamling av data och alla ändringar på tävlingsbilen.

5. Sebastian Walfridsson. 1:e mekaniker, chef för allt som rör bilen. Har det övergripande ansvaret för mekanikerna.

6. Northon Bladh. Ej synlig i bild. Ansvarar för höger bak, förutom hjulupphängning ansvarar Persson och Bladh för bränsle och att höja och sänka bilen under

körpassen.

Thed Björk känner de flesta till vid det här laget, han har gjort sig ett namn sen långt tillbaka och började en gång i tiden med karting och har sedan kört i ett flertal olika serier världen över för att nu ha ett stadigt samarbete med Polestar Cyan Racing där han har tagit hem titeln de tre år i rad 2013-2015 på hemmaplan i STCC.

Thed ägnar sig åt mental träning med sin coach dagarna innan han reser, han brukar anlända på onsdagen för att sedan fylla sin tid med olika event, planeringsmöten och track walk innan det drar ihop sig till shakedown, träning och kval. Under racedagen är det än mer fullsmetat schema, det är autografsessioner och olika event som ska genomföras samtidigt som de båda racen ligger lurandes i bakhuvudet. Thed lägger dessutom mycket mer tid nu än tidigare på utvecklingsarbetet av bilen tillsammans med övriga inblandade.

Patrik fick en längre pratstund med Thed på flygplatsen på väg hem, det blir inte mycket tid över på banan då Thed har ett fullspäckat schema under raceveckan.

Hela teamet jobbar efter ett minutschema där det finns något att göra i princip hela tiden. Är det inte saker som ska skruvas eller ändras på bilen så är det hjul som ska bytas, bränsle ska vägas och tankas, hjulvinklar ska kontrolleras, autografer ska skrivas, olika event ska genomföras, partners ska tas om hand. Kort sagt, det är aldrig tråkigt hos ett racerbilsteam och man får inte ha lätt för att bli stressad. Det finns egentligen inget som heter nej, allt går att lösa. Till exempel ett byte av motor kan ske på kortare tid än vad det tar för vissa att laga middag hemma. Det är imponerande!

När teamet tävlade på klassiska Nürburgring 2016 så fick de problem med motorn i Theds bil i första racet. Men de hann byta motor och springa tillbaka till depån precis innan race två skulle starta. Eftersom de kör racen i princip direkt efter varandra så var det en bedrift som heter duga.

När målflaggan har fallit börjar teamet att packa ihop allting som de började bygga upp i depån tidigare i veckan. När förarna har skakat ur allt innehåll ur champagneflaskorna ska de intervjuas, och sedan är det dags för debriefing med ingenjörerna. Då de ska sätta ord på hur de upplevde bilen i racen så att ingenjörerna i sin tur kan översätta det till möjligheter att göra bilen något lite snabbare till nästa tävling. Varje tävling ifjol var den första eftersom det var första gången de tävlade på varje bana, åtminstone i den här teamkonfigurationen och med de här bilarna.

Det är väl ingen match, kanske somliga tycker. Betänk då att de har flugit runt halva jorden och väl på plats direkt har satt igång med allting, att de jobbar från tidiga morgnar till sena kvällar, ofta i extrem värme och att tiden från tanke till beslut är extremt kort. Att man då inte får göra fel kan kanske avskräcka de flesta, ett enda litet misstag kan resultera i en missad seger eller än värre en avkörning. Det har man inte råd med på den här nivån. Därför är det rätt intressant att se hur teamet går in i racemode när det närmar sig start. Det blir en något mer allvarsam ton i depån, det skrattas och skojas inte riktigt lika mycket när det är dags att rulla ut till start. Koncentrationen och adrenalinnivån ökar dramatiskt, alla vet vad som gäller och utrymmena för misstag är obefintliga. Sen håller teamet den nivån tills målflaggan faller. Då är det som att öppna en tryckkokare, trycket lättar och det blir en lite mer lättsam ton igen. Än bättre blir det så klart med en vinst i bagaget som vid deltävlingen i Kina. Då ter sig rivandet av allting efteråt lättare än vanligt...

Jag lämnar teamet och Japan med en mer gedigen kunskap om vad som sker bakom kulisserna, och hoppas att även du som läser detta har fått en inblick i hur det går till i WTCC. En seger kommer inte bara för att han som sitter mellan stolen och ratten är duktig – alla måste göra rätt. Hela tiden! 2017 blir ett spännande år!

Så jobbar ingenjören och mekanikern

Marcus naglar får utstå en del gnagande under den vecka de är på plats.

Mycket av arbetet i ett racingteam sker bakom kulisserna, det som tv-tittarna eller racingfansen på plats aldrig ser. Ingenjören Marcus Lindner har många ansvarsområden, förutom den huvudsakliga driften av bilen basar han även för insamling och bearbetning av all data samt information om alla racerbanor. Marcus sköter den huvudsakliga kontakten med Thed Björk före, under och efter race. Thed och Marcus gör även en Track Walk på banan och diskuterar spårval, bromspunkter och växelval. Marcus förbereder och planerar alla körpass och olika setuper på bilen. Sist men inte minst klurar han på alla möjliga olika scenarion som kan uppstå under race och tar även fram olika lösningar på det.

Rasmus smider på i verkstaden, det är väldigt långt mellan de lugna stunderna.

Rasmus Thulin, andre mekaniker på Theds bil, ansvarar för Front Left. Det innebär att han har koll på allt som har med vänster framhjul, drivlina och växellåda att göra. Han gör allt från att ta emot bilen och förbereda den för den aktuella racehelgen till att när målflaggan har fallit se till så att den är rätt förberedd inför nästa race. Däremellan hinner han byta hjul på bilen ett otal gånger, ändra styrvinklar och allt annat som behövs fixas eller ändras på bilen. Förutom det så är han med och bygger upp och river hela teamets arbetsplats, depåboxen, under den vecka han är på plats vid tävling.

 400 hästkrafter, 6-växlad sekventiell låda, 1 100 kg och rödmarkering vid 8 500 varv per minut. Klicka på bilden för fler bakom kulisserna-bilder.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr