Det går att bygga racerbilar av i stort sett alla möjliga sorters bilar, det är om inte annat Bentley Continental GT ett exempel på. Den till vardags 2,5 ton tunga och superbekväma kontinentalkryssaren visas just nu, på Goodwood Festival of Speed, upp i GT3-utförande.
Continental GT3 ska köras i FIA Blancpain Endurance Series 2014, där Edward Sandström och hans Audi R8 Le Mans Ultra blir en av konkurrenterna. Någon vanlig Continental GT är den absolut inte. Basen är en Continental GT V8 men efter att allt onödigt har plockats bort och vissa delar bytts mot kolfiberditon väger bilen in på 1 300 i stället för 2 470 kilo. V8-motorn på 4,0 liter har vässats till från 507 till 600 hästkrafter och kopplats till en sekventiell växellåda. Drivningen på framhjulen har plockats bort och på bakaxeln sitter växellådan och en diffbroms i en transaxellösning för bästa viktfördelning.
GT3 har byggts av ingenjörer från Bentley Motors i samarbete med M-Sport Ltd och utöver ovanstående har de som synes även försett Bentleyn med ett rejält aerodynamikpaket. På bakluckan sitter en rejäl kolfibervinge och längst ned i fronten finns en kolfibersplitter.
Continental GT3 begår sin officiella premiär i dag på Goodwood Festival of Speed Hillclimb där den körs av 2003 års Le Mans-vinnare Guy Smith.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.