080526-24h-nurburgring

Blandade svenskresultat i 24-timmars på Nürburgring

I helgen kördes klassiska 24-timmars på Nürburgring och det var en hel del svenskar som deltog. Bäst ifrån sig gjorde Jimmy Johansson i en Scirocco, då hans team vann sin klass i VW Scirocco GT24. Richard Göranssons BMW Z4 M Coupé slutade däremot i räcket under natten.

I helgens 24-timmarslopp på Nürburgring startade hela 219 ekipage. Att slå sig fram bland alla bilar och vinna totaltävlingen är ingen lätt uppgift, men det lyckades förarna Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas och Marcel Tiemann i en Porsche 911 GT3 RSR inför drygt 220 000 par ögon i publiken. Teamchef för besättningen är Olaf Manthey och segrar på Ringen börjar bli en vana för honom – det var tredje året i rad som en av hans bilar korsar mållinjen först.

Sett med svenska ögon var resultaten blandade, med klar övervikt för det positiva. Inte minst eftersom Jimmy Johansson i Volkswagens nya racingbil Scirocco GT24 lyckades knipa förstaplatsen i klassen för bilar med tvåliters turbomotorer. Han var dock inte ensam bakom ratten. Hans teamkamrater var Florian Gruber, Thomas Mutsch och Hans Joachim Stuck. Totalt sett slutade de på en elfteplats, imponerande sett till antalet deltagande bilar.

– Jag har knappt ord för detta. Det är bara helt fantastiskt att vi till och med förbättrade förra årets prestation. Nya Scirocco var sensationell och teamkänslan fantastisk. Det var ett rent nöje och jag vill definitivt vara med i teamet även 2009, säger Jimmy Johansson, som vann Volkswagen Polo Cup 2006 och till vardags kör SEAT Leon Supercopa.

Under huven på Jimmy Johanssons Scirocco GT24 ruvar 325 hästkrafter, vilket är långt ifrån värst bland deltagarna. Detta gör deras placering än mer imponerande.

En annan svensk (av många) som deltog var STCC-föraren Richard Göransson som till vardags kör en BMW 320si. På Ringen körde han en BMW Z4 M Coupé tillsammans med norrmannen Stian Sörlie samt Claudia Hürtgen och Jörg Viebahn. Tyvärr slutade tävlingen i moll då de under småtimmarna och tätkänning slutade i skyddsräcket. Det var Stian Sörlie som satt bakom ratten vid incidenten. Loppet var kört och de avbröt.

Ingen har väl missat att Lexus deltog i tävlingen med sin supersportbil LF-A? Enligt deras egen utsago var det enbart som ett led i testverksamheten. Med japanerna Kazuo Shimizu, Akihiko Nakaya, Takayuki Kinoshita och Akira Iida bakom ratten slutade de på en mindre smickrande 121:a plats, slagna av till exempel en Honda Accord Type R med 40 sekunder – snopet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!