Världens kanske mest mytomspunna och kortlivade motorsportserier återuppstår som supportklass när det tyska Touring-mästerskapet DTM kommer till Norisring den 5-7 juli. Vi talar om Procar-serien som kördes med BMW M1-bilar för 40 år sedan.
14 bilar sluter upp på banan, några av dem ska köras av kända namn från förr som Formel 1-förarna Jan Lammers och Marc Surer. Bakom arbetet att få ihop bilar och förare ligger BMW Group Classic.
LÄS MER: Historien om BMW M
Bilmodellen, den första med M-emblem, debuterade 1978 och körde i Grupp 4-utförande supportklass åt Formel 1-säsongerna 1979 och 1980 under de europeiska deltävlingarna. Såväl privatförare som proffs körde bilarna, de Formel 1-förare som varit snabbast under fredagens träning ställde upp i Procar-loppet (föreställ er det scenariot i dag). Vi pratar om tunga namn som Niki Lauda, Nelson Piquet, Alan Jones, Jacques Laffite och Emerson Fittipaldi.
Men även ett annat tungt svenskt namn användes vid marknadsföringen av serien. På PR-bilden ovan ses Ronnie Petersons namn på framflygeln av bilen. Ronnie körde för BMW i andra sammanhang men omkom under Italiens Grand Prix hösten 1978.
Det är emellertid inte första gången som M1-bilar samlas för historisk racing. Liknande tävlingar har tidigare körts på tyska Hockenheim och österrikiska Red Bull Ring
.Nedan ser du serien köra inför Västtyskland Grand Prix 1979.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.