BMW:s nya värsting: M6 GT3

För ett år sedan fick vi ett smakprov, nu är den presenterad. Vi snackar om BMW:s nya banracer M6 GT3 som ska göra livet surt för Porsche, Ferrari och många andra märken på banorna nästa år.

Illustrationer och spionbilder följs nu av ett offentligt avtäckande på Frankfurtsalongen. Ersättaren till BMW Z4 GT3 är här: M6 GT3 – större, grymmare och kanske också snyggare.

Hjärtat i nya M6 GT3 är den maskin som sitter i vanliga M6, det vill säga en TwinTurbo-laddad V8 på 4,4 liter. Effekten har dock justerats en aning och ligger på uppemot 585 hästkrafter (i stället för 560 som i standard-M6:an (som finns med 600 hk i Competition Package-utförande)). Effekten kan variera beroende på vilken klass bilen ska tävla i. Även vridmomentet har höjts, dock till okänd nivå.

Drivlinan är av transaxeltyp eftersom V8:an sitter fram och den sexväxlade sekventiella lådan sitter bak i anknytning med bakaxeln.

De största skillnaderna finns alltså inte i motorn utan i övriga racepreparerade komponenter, exempelvis chassit och karossen. Sistnämnda har anpassats för optimalt luftflöde och hela bilens konstruktion har lättats rejält med hjälp av bland annat kolfiber och kolfiberförstärkt plast. Under 1 300 kilo väger kärran, det är cirka ett halvt ton lättare än standardbilen.

Vill du ge sig ut på banorna i M6 GT3 nästa år i stället för den Z4 GT3 som du kört med de senaste åren gäller det att vara ganska väl bemedlad i form av tjock plånbok eller bra sponsorer. Drygt 3,5 miljoner kronor kostar BMW:s nya GT3-kärra, men när väl inköpet är avklarat ska bilen enligt BMW bjuda på bra race-ekonomi och, tack vare längre axelavstånd och central förarposition, en oöverträffad körkänsla.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!