I höstas förvärvade Geely, som sedan 2010 äger Volvo, majoriteten av aktierna i brittiska sportbilstillverkaren Lotus. Sedan dess har spekulationerna varit vilda. Kommer vi att få se en Volvo med Lotus-gener? Kommer vi att få se en Lotus inbäddad med Volvos säkerhetstänk?
Ännu är vi inte där, men en första effekt av affären är nu officiell.
I dag meddelar nybildade Geely Group Motorsport att de och samarbetspartnern Cyan Racing tillsammans bildar Lotus Cyan Racing som ska ställa upp i årets säsong av Swedish GT.
Det är ingen dålig föraruppsättning de lyckats få ihop i prins Carl Philip, regerande WTCC-mästaren Thed Björk och femfaldiga STCC-mästaren Richard Göransson. Prinsen kommer att agera huvudförare i stallet medan de båda övriga till och från under säsongen dyker upp som teamkamrater till honom.
Bilen de ska tävla i är en Lotus Evora GT4, 1 200 kilo bil med lättviktschassi och kaross i kompositmaterial och kolfiber. Den är utrustad med en icke överladdad V6-motor på 3,5 liter som via en sexväxlad sekventiell låda ger bakhjulen 360 hästkrafter och 445 newtonmeter att leka med.
– Jag är väldigt glad att fortsätta tävla i Swedish GT med Cyan Racing, särskilt i den här nya och spännande formen med en Lotus-racerbil och med två väldigt erfarna och starka lagkamrater. Mitt mål är att utmana om GTB-klassens titel och jag är övertygad om att vi har vad som krävs för att uppnå det, säger prins Carl Philip.
Swedish GT 2018
04-05/5 Knutstorp
16-17/6 Anderstorp
07-08/7 Falkenberg
18-19/8 Karlskoga
21-22/9 Mantorp Park
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.