110511-inför start le mans

Dags för 24 Heures du Mans

Klockan 15:00 går startskottet för årets hårdaste, fetaste och längsta racinglopp. Det är dags för det 79:e 24 Heures du Mans. Teknikens Värld är på plats och rapporterar direkt under hela dygnet – om vi lyckas hålla ögonen öppna.

Sedan Audi debuterade i Le Mans 1999 har de kammat hem förstaplatsen nio gånger. Bara Porsche har en längre meritlista med 16 vinster. Men när det gäller snabbhet är det Peugeot som dominerat. De kör precis som Audi tre stycken dieselbilar. Sedan 2008 och fram till i år har fransmännen varit snabbast i alla kval, och 2009 var det dem som vann. Men därefter har bilarna haft dålig hållbarhet – något som i stället varit Audis styrka och gett dem vinsten i det långa loppet. Föga förvånande är Peugeot extremt sugna på revansch i år och än så länge ser det ut att bli det tightaste 24-timmarsloppet på länge. Audi har nämligen fått upp hastigheten på sina bilar och för första gången har de tagit dubbel pole. Tätt bakom startar Peugeot 908 #1 följt av ytterligare en Audi R18 på tredjeplats.

Under 24 Heures du Mans ska fyra olika bilklasser med stor hastighetsskillnad samsas på den 1,3 mil långa banan. Bara en liten del av banan är permanent racingbana. Resten är avspärrad allmän väg. Snabbast är LMP1-bilarna med cirka 520 hästkrafter och 900 kg. Dieselbilarna får max ha en cylindervolym på 3,7 liter och en 65-liters bränsletank. Överladdad bensinmotor innebär max 2,0 liters cylindervolym och utan överladdning 3,4 liter, de får även ha en bränsletank på 75 liter.

LMP2-bilarna är något långsammare med ungefär 450 hästkrafter, men här är dieseldrivna bilar inte tillåtna. De bilarna får dessutom inte kosta mer än 345 000 euro, exklusive motor. Den får maximalt kosta 75 000 euro.

Standardbilarna är uppdelade i två klasser; LM GTE Pro och LM GTE Am. Bilarna likadana med maximalt 5,5-liters sugmotorer eller 4,0-liters överladdade. Skillnaden är att Pro-klassen är reserverad för professionella förare medan det i Am enbart är tillåtet med en professionell förare.

Inför starten har det körts två kval, i onsdags och i torsdags. Båda kvalen har inneburit kraschade bilar för Audi. I onsdags krockade Romain Dumas med Roal Goethe som snurrat med sin Aston Martin. I torsdags parkerade vår danske granne Tom Kristensen sin R18 i betongmuren med kraftiga skador som följd. Men bilarna är reparerade och båda två var ute på banan under den 45 minuter långa uppvärmningen i morse. Nu väntar bara jag och resterande 250 000 besökare på startflaggan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!