060309_stcc_depå

Depåstopp åter i STCC - redan i sommar

STCC vill göra som Formel 1 och Nascar. Därför tar de tillbaka idén från 2002 och inför depåstopp med påtvingade däckbyten igen.

2002 ville STCC-teamen vara som ETCC och Formel 1. Därför gjordes ett försöksår med depåstopp och påtvingat däcksbyte. Publikmässigt blev det en stor succé men de senaste åren har de ändå inte kört med depåstopp.

Nu har teamen och STCC-ledningen plötsligt ändrat sig och i sommar kommer det att köras längre lopp med depåstopp. Loppen kommer vara ungefär 40 minuter långa och depån öppnas efter cirka 15 minuter.

Tävlingsformen ändras också ganska radikalt från förra året. Förra säsongen kördes två stycken placeringsheat som avgjorde var förarna fick för startposition i själva tävlingen. Det är en vanlig tävlingsform inom motorsport, bl a karting använder sig av den metoden men det var första gången STCC tillämpade det.

2006 gäller dock ny tävlingsform igen. Det blir två dagar, på dag 1 körs två träningspass följt av en kvalificering där de åtta snabbaste förarna går vidare till en Superpole. I Superpole får de köra ett varv vardera och placeras sedan efter snabbast tid. Tävlingen som blir ungefär 40 minuter lång körs sedan på dag 2 där varje bil måste göra ett minst ett depåstopp och byta minst två hjul. Det kommer definitivt att höja kraven på teamens insats som i år har en egen trofé att tävla om i märkes/teammästerskapet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!