060526_inför_stcc

"Det var tuff racing, nu vet jag var nivån ligger"

Duncan Huisman har aldrig blivit påkörd så många gånger, Jan "Flash" Nilsson satsar mot pallen och Thed Björk tänker göra som han gjorde på Knutstorp. Andra deltävlingen i STCC körs nu på söndag.

STCC-premiären på Ring Knutstorp lämnade många frågetecken efter sig. Till helgen är det dags för den andra deltävlingen i svensk racings kungaklass. STCC.se tog pulsen på förarna som gör upp om den prestigefyllda titeln. Här är deras egna kommentarer inför helgens heta sammandrabbning. 

1) Thed Björk, Audi, 10p, (Örebro): 

- Mitt jobb är att plocka så många poäng som möjligt, och jag är superladdad. Karlskoga är en bana som passar mig bra, sist vi var på Gelleråsen så vann jag. Vi siktar på ett bra och snabbt depåstopp, bra fart i racet också så har vi återigen ett vinnande koncept. 

2) Fredrik Ekblom, Audi, 8p, (Örebro) 

- Det blir en svår match mot BMW, de har bra grejer och lite revansch att kräva. Rudholm, Huisman, Göransson, Rosenblad och Flash blir giftiga. David Björk gör också ett bra jobb. Jag hade pole position på Karlskoga i senaste racet förra året. Jag nöjer mig inte med att vara sämre än någon i hela fältet, Thed gjorde ett bra jobb på Knutstorp och vi har samma förutsättningar på Karlskoga. Allt mellan ett och fem är realistiskt för oss. 

3) Tomas Engström, Honda, 6p, (Säter): 

- Vi är jättenöjda med premiären. Vi har haft en bra testperiod och kunde följa upp det med att vara snabbast på Knutstorp. Jag ser verkligen fram emot Karlskoga, det brukar fungera bra där och jag hittar varje liten grop på banan. Man får inte ta ut något i förskott i det här gänget. Vi har analyserat tävlingsupplägget, kvalsystemet och haft fin arbetsro att titta på detaljerna. Bilen, teamet och föraren finns det fart i. 

4) Duncan Huisman, BMW, 5p, (Rotterdam, Holland): 

- Det var verkligen tuff racing på Knutstorp men nu vet jag var nivån ligger. Jag har aldrig blivit påkörd så många gånger under samma race som då, kände mig som en matador bland massa tjurar med en röd flagga på min bil, men jag har inga hard feelings mot någon förare. Måset säga att jag inte är riktigt nöjd med fjärdeplatsen, hade en smygpunktering på de sista tre varven, men vi tog poäng och jag var bäste BMW-förare. Mina förhoppningar är podiumplacering, BMW bör vara mer konkurrenskraftig på den här banan. 

5) Richard Göransson, BMW, 4p, (Örebro): 

- Jag snurrade två gånger på Knutstorp men lyckades ändå bli fyra. Det måste man vara nöjd med. Det bevisar att jag körde bra och att det fanns speed i bilen. Till Karlskoga kommer vi än mer förberedda och har tränat hårt på depåstoppen. Vi ska ta en seger på Karlskoga. 

6) David Björk, BMW, 3p, (Västerås): 

- Jag är mycket nöjd med premiären, hade inte vågat vänta mig ett så bra resultat. Men jag visste att jag var snabb på warm up och träning så det var roligt att vi kunde förvalta det också i racet. STCC är väldigt hårt men rolligt, man får inte vara någon vekling själv om man ska komma någonstans. Har fokuserat mig mycket på kommande helg och kört banan i huvudet flera gånger. Tror på att det kommer att gå bra, bara allting fungerar så ska vi vara med och kriga, topp fem är målsättningen. 

7) Johan Stureson, Peugeot, 2p, (Kristianstad): 

- I Knutstorp fick vi kvitto på att vi och bilen har farten för att vara med i toppen. Försäsongstesterna på Karlskoga fungerade bra men vi har ännu inte kört samtidigt med det övriga startfältet där. Uppladdningen har bestått av mycket racingkörning. I helgen körde jag långloppsracing som slutade med seger i 8-timmars tillsammans med Huberth Berg och Lars Stugemo. 

8) Jan ”Flash” Nilsson, BMW, 1p, (Karlstad): 

- Den i mitt team som inte jobbar för att vi ska bli etta, tvåa, trea sparkar jag. Nu kommer vi till en bana där vi alla tre trivs väldigt bra. Knutstorp hade vi inga förväntningar på oss med tanke på de hektiska förberedelserna. Nu har allt lugnat ner sig och vi har helt annat upplägg för depåstoppen. Vi kommer att vara snabbast i depån på Karlskoga. Och snabbast på banan räknar jag kallt med att vi är. Alla är i storform och jag skickar en hälsning till konkurrenterna att det nu är slutlekt i det här mästerskapet. 

9) Carl Rosenblad, BMW, (Lund): 

- Jag har kurerat ryggen paradoxalt nog samtidigt som jag är pappaledig. Vi kommer att vara oerhört snabba på Karlskoga, teamet blir snabbast i depån! 

10) Edward Sandström, BMW, (Örebro): 

- Vi reparerar och utvecklar vår utrustning för depåstoppen. Att göra ett stopp på 30 sekunder någon mer gång i år känns inte tänkbart. Eftersom jag kommer till Karlskoga med ultralätt bil, känns det som en pallplats är det minsta jag har i sikte. Men först blir det ett förberedelserace i form av Karting Cup i Kristinehamn på torsdag. Psyket, hälsan och humöret är definitivt på topp. 

11) Robert Dahlgren, Volvo, (Stockholm): 

- Premiären var absolut en av de sämsta racen vi gjort på länge. Men nu är det nya tag, största fokus är att ta poäng men målet är att ta en pallplats. Göra ett bra kval, vara med i toppen sedan är jag övertygad om att killarna gör ett bra depåstopp. Jag har hållit igång med träningen, kopplat bort premiären och ser det här som första racet för säsongen för min del. Hoppas på en seger. 

12) Nicklas Karlsson, Opel, (Katrineholm): 

- Fick inte den öppningen som vi tänkt oss, men nu är vi laddade och hoppas på ett bättre resultat. Det handlar mycket om att kvala bättre, vi tror att vi har en bra racestrategi så att farten räcker till. Vi jobbar för att bli bättre på kvalet, tror att vi har mycket att hitta där. Karlskoga är en historiskt sett bra bana både för mig och för Opel. 

13) Tommy Kristoffersson, Audi, (Arvika): 

- vi har firat rejält efter premiären och hade en storfest hemma hos mig, precis som i the good old days. För mig personligen var det ingen bra start på säsongen, man vill inte börja med noll poäng. Men nu får man lägga det bakom sig. Förväntningarna är på Karlskoga är precis som inför Knutstorp, kvala bra, vara med där framme, och få en bil på pallen. 

14) Robin Rudholm, BMW, (Borås): 

- Nu när första racet är kört så känns det oerhört skönt att veta vad man kan förvänta sig av kval, super pole och race. Det var rätt mycket efterspel kring incidenten med Thed på Knutstorp, men nu har min frustration lagt sig och den enda hämnd jag har i tankarna är att köra ifrån honom på banan. Teamet har jobbat dygnet runt på att träna depåstopp 

och jag är övertygad om att vi har hittat en hel del tid där. 

15) Hans Simonsson, Mercedes, (Lidingö): 

- Premiären var inte så mycket att råda över. Givare på kamaxeln fungerade inte så motorn tände vid fel tillfälle. Airboxen sprack och det var inget som vi kunde se eller göra något åt. Nu har vi bytt en del sensorer så nu är vi på gång igen. Vi kommer närmare och närmare kön, snart är vi ifatt tidsmässigt och då kan allt hända. 

16) Tobias Johansson, Mercedes, (Avesta): 

- Känns rätt bra, vi börjar få ordning på det mesta. I lördags var tre tekniker från Bosch här och tittade över bilen så nu funkar det perfekt. Jag gillar Karlskoga, det är lite av hemmabana och den bana som jag kört mest på. De andra åker fort så jag vågar inte hoppas på något speciellt resultat. 

17) Alexander Storckenfeldt, Volvo, (Stockholm): 

- Vad ska man säga, fick bara tre dagar i bilen innan premiären. Målsättningen var att köra hela premiärracet och det kunde jag göra. Nu är det bara att ladda på, Karlskoga har jag testat på två gång och får vi till bilen bra så är vi med, men det är svårt att göra det i början på säsongen. Jag ligger efter Robban, han är snabbare än mig nu och vi är tillsammans inte tillräckligt snabb mot BMW och Audi. Vi behöver bli lite bättre på alla hörn, det är mycket att plocka upp. Hoppas att vi ska ta poäng och närma oss tyskarna. 

18) Mattias Andersson, Alfa Romeo, (Linköping): 

- Har inte haft någon speciell uppladdning men allt känns bra när det gäller både bilen och teamet. Jag har inga direkta nyheter på bilen till helgen utan vi försöker göra det bästa med det vi hade i Knutstorp. 

19) Stefan Söderberg, Peugeot, (Gävle): 

- Med tanke på allt strul och lite testtid i min egna bil så är jag väldigt nöjd med premiären. 

I och med att min bil är helt nybyggd så finns det inte så mycket att förbättra prestandamässigt. Framvagnen har byggts om, bilen har lättats från onödig vikt och 

testet på Karlskoga gick väldigt bra. Så jag är ganska optimistisk inför helgens tävling. 

Caran Cup: 

Joakim Frid, BMW, (Örebro): 

- Fick problem på Knutstorp med växellådan och stötdämparen gick av när jag körde om en av mercedesbilarna. Bara sex tiondelar efter Flash och Rosenblad i racet så det gick förvånadsvärt bra. Det är inte så långt upp till de andra så poäng i STCC är ingen utopi. Ett mål är att vara med i Super polen men det blir väldigt hårt. Huvudmålet är att vinna Caran Cup men jag siktar också högre mot poäng. 

Christer Gellerstedt, BMW, (Säffle): 

- Premiären blev faktiskt bättre än förväntat. Fick sex varv innan premiären då bilen inte var klar. Vi har mycket att förbättra, som rätt hastigheten i depån till exempel. Har inte kört så mycket på Karlskoga, men vi ska försöka göra ett så bra jobb som möjligt. Vill vara med att kämpa om förstaplatsen i Caran Cup men jag tror att det blir svårt om Jocke (Frid) har fått ordning på sina grejer. 

Tobias Tegelby, BMW (Taxinge Nykvarn): 

- Inte riktigt nöjd med premiären, vi hade en massa strul med bilen, elfel och vibrationer i bilen som vi inte kunde lokalisera. Det visade sig senare vara en stötdämpare som vi nu bytt. Vi gör ett nytt försök på Karlskoga dit vi kommer mer förberedda. Har inga direkta förhoppningar annat än att få ordning på bilen så att jag kommer överens med den ordentligt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!