Foto: Audi Communications Motorsport

DTM 2013: Nu är vi igång!

Fällbara bakvingar och optionsdäck. Mindre tid för träning, fler möjligheter till misstag. Den mänskliga faktorn har aldrig varit mer avgörande än i år.

Premiären för 2013 års säsong är avklarad, den gick av stapeln på Hockenheim för två veckor sedan. Men för att sammanfatta tävlingsserien som utgör navet i europeisk touring racing måste vi backa ganska precis ett år. Närmare bestämt till Hockenheim den 29 april 2012. Med Mattias Ekströms Red Bull sponsrade Audi A5 DTM på första startruta inledde DTM en ny och spännande era. De tre tyska premiummärkena Audi, BMW och Mercedes hade i samarbete med tyska bilsportförbundet och marknadsbyrån ITR spenderat flera månader med att fintrimma det nya DTM. Resultatet: motorsport på högsta nivå till en rimlig kostnad som redan första helgen drog 142 000 besökare till Hockenheim och nästan en miljon totalt under säsongen 2012.

 DTM tar sig an världen

 Serien med de tre magiska bokstäverna som en gång stod för “Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft” har nu fått upp farten ytterligare. I en 3.0 version blir DTM ett globalt begrepp. Från och med 2014 kommer det japanska Super GT-mästerskapet att använda DTM-teknologi och i USA jobbar folket bakom NASCAR och GRAND-AM intensivt med att förverkliga ”DTM America”. För Audi, som kämpar mot BMW och Mercedes både på världsmarknaden och på tävlingsbanorna, är det här så klart högintressant. Och Wolfgang Dürheimer, teknisk chef på Audi AG, bekräftar att DTM diskuteras på högsta nivå på huvudkontoret i Ingolstadt. Att målet är inställt på vinst behöver väl knappast förklaras och man har historien på sin sida. Sedan märket med de fyra ringarna gjorde comeback med fabriksstödda team i DTM 2004 har man bärgat fem stycken mästerskap. Under samma tid har Mercedes vunnit tre och BMW ett. 

 Mattias Ekström möter tufft motstånd – även internt.

 Under förra året levererade Audi drygt 1,4 miljoner bilar vilket var ett nytt rekord. Framgångarna på racerbanan är viktiga för en tillverkare av sportiga bilar som Audi. Både för att utveckla och testa ny teknik samt att locka nya kunder. 

 Som biltävling är DTM är världsunikt. Vilken annan racingserie körs helt utan betalande förare? 

 – Nivån på förarna och konkurrensen mellan dem är helt unik i DTM säger den tvåfaldiga mästaren och Audiföraren Mattias Ekström.

 Att tippa en vinnare på förhand är i stort sett omöjligt. Namn som Scheider, Ekström, Rockenfeller eller Green kommer så klart upp. De har ju alla stått högst upp på pallen i DTM men faktum är att samtliga Audis förare varit på pallen minst en gång. Mästerskapstiteln finns med andra ord definitivt inom räckhåll för allihop även om vi svenskar såklart hoppas lite extra på Mattias Ekström som ensam representerar den blågula fanan i DTM. Dalmasen från Snickarbo utanför Avesta är också Audis mest framgångsrika förare och har varit märket troget sedan 2001.

 ”En lagsport

 Alla åtta Audi RS 5 DTM-bilar är tekniskt identiska och i de första loppen kämpar förarna man mot man. Efter halva säsongen bjuder dock den lokala ”DTM-seden” att teamen stöttar de förare med störst chans till framskjutna positioner. Precis som i F1 är det nu tillåtet med ”teamorder” vilket underlättar kommunikationen. Alla kan köra med öppna kort. Balansen mellan förarnas och teamens intressen är såklart både svår och viktig men budskapet från Audi Motorsports högste chef Dr. Wolfgang Ullrich är tydligt: 

 – DTM är en lagsport! 

 Ett exempel på det är den fria träningen då förarna vanligtvis får i uppgift att testa vissa specifika saker. Det kan röra sig om däcktryck, dämparinställningar, hjulvinklar med mera. Inställningsmöjligheterna är många och utmaningen för raceingenjörerna är att fatta rätt beslut utifrån den flod av data som strömmar in i deras datorer. 

 Mindre träning. Mer spänning.

 Under 2013 blir detta viktigare än någonsin eftersom DTM-organisationen gjort allt i sin makt för att öka spänningen under racen. En åtgärd är att ta bort fredagens tester. Nu får förarna bara 90 minuters fri träning innan kvalet. Dessutom måste racet köras med samma set-up, möjligheten att göra större förändringar på bilen finns inte längre. Detta minskar såklart möjligheterna att komma perfekt förberedd till racet men ökar chanserna till spännande och turbulenta lopp – något som tidigare nästan bara skedde vid tävlingar med stora väderomslag.

 Mer omkörningar!

 För att skapa ännu mer oförutsägbara tävlingar har ytterligare två faktorer adderats inför årets upplaga: Optionsdäck och DRS (fällbar bakvinge). Alla som följer F1 känner säkert till begreppen men här har det optimerats för att passa DTM. Drag Reduction System (DRS) ger varje förare chansen att en gång per varv fälla ner sin bakvinge 15 grader för att minska marktrycket och öka farten. Vingen får dock bara fällas när man befinner sig inom 2 sekunder från närmaste bil. När förarna trycker in knappen för DRS på ratten får de upp till 7 extra km/h vilket underlättar omkörningar. 

 Fler avåkningar?

 Den andra nyheten, optionsdäcken från Hankook, ger möjlighet till klart bättre varvtider under en begränsad tid. Allt eftersom däcken slits tappar de grepp. Förarna måste köra på både optionsdäck och vanliga däck under ett race men optionsdäcken får inte testas innan tävling. Det ger modiga förare och smarta strateger en möjlighet att chansa och vinna – eller gissa fel och misslyckas.

 70 rafflande minuter

 En DTM tävling varar i maximalt 70 minuter. Med sekundsnabba beslut ger det 4 200 möjligheter till utslagsgivande handlingar från förare, ingenjörer, strateger och mekaniker. Den mänskliga faktorn har aldrig varit mer avgörande i DTM. Att all teknik i tävlingsbilarna dessutom frystes efter finalen 2012 har också bidragit till att racen nu inte enbart avgörs på någon utvecklingsavdelning utan på racerbanan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!