Red Bull Audi RS 5 DTM #5 (Audi Sport Team Abt Sportsline), Mattias Ekström Foto: Audi Communications Motorsport / Audi Communicatio

DTM ändrar straffvikter inför 2016

DTM kommer att ändra straffvikterna inför 2016-säsongen då systemet fått utstå kritik under årets säsong.

De kritiska rösterna har hävdat att vikterna påverkat resultatet för mycket då ett bilmärke har dominerat en tävlingshelg vid lägsta vikt och varit utanför poängplats med högsta vikt.

– Det är uppenbart att vi måste förbättra systemet, något som vi tillverkare och organisation har beslutat att göra efter säsongen och hitta en ny lösning, säger Ullrich Fritz, chef för Mercedes AMG DTM till Autosport.

Vikterna introducerades 2014 och har i år har varit max +20 kilo och -20 kilo som minst, beräknat på resultat från föregående tävlingshelg. Ett förslag till ändring inför 2016 är att vikterna ska beräknas mellan tävlingsheat under en tävlingshelg istället för efter varje tävlingshelg.

En av förarna som drabbats hårdast av vikterna är Mattias Ekström som legat etta eller tvåa i mästerskapet under hela säsongen.

– Jag har inget emot viktregler så länge det inte påverkar dina tävlingsresultat för mycket. Jag tycker det behövs ett nytt system där ditt raceresultat inte påverkar din vikt, detta då målet alltid ska vara att kämpa om varje placering när du tävlar, säger Ekström.

Svensken kommer ha en vikt på 1127,5 kilo inför nästa tävling på Nürburgring medan titelrivalen och mästerskapsledaren Pascal Wehrlein kommer att ha 1130 kilo.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!