Brands Hatch (Indy-banan) är endast 1,9 km lång och saknar längre raksträckor. DRS-systemets fördelar med sänkt luftmotstånd kommer därför inte till så stor nytta. Inför söndagen tror Ekström att rätt strategi och bra kvaltider kommer att spela en större roll.
– Du kan fortfarande använda DRS och ta igen förlorad tid, men troligtvis är det inte tillräckligt för att köra om någon, säger Ekström till Autosport, och fortsätter:
– Vi kommer troligtvis lägga lite extra tid på inställningar inför kvalet eftersom att det är viktigt för oss att starta långt fram.
Fjolårets vinnare på Brands Hatch, Mercedes-föraren Gary Paffett, håller inte med Ekström och tror att DRS kommer gynna förarna på vissa delar av banan då man kan pressa framförvarande förare till misstag.
– På Indy-banan försöker du alltid pressa föraren framför dig till misstag, avslutar Paffett.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.