090524-stcc-rudholm

Dubbelt Robin Rudholm i STCC

Robin Rudholm från Borås hade sitt livs bästa racinghelg vid STCC i Karlskoga. Snabbast på test, kval och i båda loppen. Från noll poäng till tvåa i totaltabellen!

 Från första startruta hade Robin Rudholm inga problem att vinna första loppet. BMW-föraren vann före Thomas Engström, Honda, och Janne ”Flash” Nilsson, BMW, som är ordentligt på hugget igen. Han tog pallplatsen före nye teamkollegan Thed Björk.

Richard Göransson var den stora vinnaren vid premiären på Mantorp med en seger och en tredjeplats men på Gelleråsen gick det, bokstavligt, tyngre. Richard hade 60 kg extra i sin bil som tack för framgångarna men låg i det första racet trea när han fick ett drive-through straff för att han ”låg fel” positionerad i starten. Richard gick i mål på elfteplats och utan poäng.

Andra loppet leddes länge av unge dalmasen Roger Eriksson i Seat som startade först sedan startordningen vänts efter första heatet där han slutade åtta.

Men dett höll inte ända in i mål och det var inte svårt att se att Roger blev stressad av att de andra kom jagandes bakifrån. Slutligen gjorde han ett misstag, bromsade på sig ordentligt, och slutade fyra i mål.

Robin Rudholm däremot gjorde allt rätt denna helg och körde upp sig från åttonde till första plats och passerade på slutet i loppet den då ledande Johan Sturesson i sin numera privatanmälda Peugeot. 

 - Kanske var det osmart av mig att försöka hålla positionen, Robin Rudholm kom snabbt och jag kanske skulle ha släppt honom, sa Roger Eriksson efteråt.

Robert Dahlgren, Volvo, hade läge på tredjeplatsen men fick motorproblem igen och tvingades bryta det andra racet. Han hade bytt motor innan start och flyttades därmed ned tio placeringar efter första kvalet. Dags för ytterligare en motor innan Göteborg City Race om två veckor?

Genom en fjärde och tredje plats är nu Thed Björk i ledning i mästerskapet. Hans team Flash Engineering leder även teammästerskapet men de 100 000 kronor som går till helgens bästa team togs om han av WestCoast Racing, främst tack vare Robin Rudholm.

VW-teamet med Fredrik Ekblom/Patrik Olsson fortsätter sin kräftgång utanför poängplats. De klagar på att bilarna väger för mycket men har av allt att döma inte presenterat godkända lösningar för STCC AB för att slippa dessa. Det är mycket hemlighetsmakeri om vad som gäller för detta biogasdrivna team med turbotryck etc.

STCC AB slingrar sig vid direkta frågor och hänvisar till internationella FIA-regler ”som dock inte är helt fastställda men vi kommer förmodligen att följa dem”.

En viktig fråga som borde dras fram i ljuset för att slippa undan onödiga frågetecken.

 

Resultat, race 1 Gelleråsen: 

1: Robin Rudholm, BMW 17 varv 

2: Tomas Engström, Honda + 10,088  sek

3: Jan Nilsson, BMW + 10,521 

4: Thed Björk, BMW + 10,682 

5: Tommy Rustad, Volvo + 12,792 

6: Robert Dahlgren, Volvo + 13,672 

7: Johan Sturesson, Peugeot + 16,862

 8: Roger Eriksson, SEAT + 17,435 

Resultat, race 2 Gelleråsen:

1: Robin Rudholm, BMW 17 varv 

2: Johan Sturesson, Peugeot + 2,632 sek

 3: Thed Björk, BMW + 4,957 

4: Roger Eriksson, SEAT + 5,334

 5: Richard Göransson, BMW + 7,699 

6: Tomas Engström, Honda + 10,344 

7: Jan Nilsson, BMW + 10,570 

8: Tommy Rustad, Volvo + 12,686 

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar: 

 1: Thed Björk, Flash Engineering, 24 

2: Robin Rudholm, WestCoast Racing, 20 

3: Richard Göransson, WestCoast Racing, 20 

4: Jan Nilsson, Flash Engineering, 18 

5: Tommy Rustad, Polestar Racing, 18 

6: Johan Stureson, MA:GP/IPS, 13 

7: Robert Dahlgren, Polestar Racing, 13

 8: Tomas Engström, Engström Motorsport, 11 

9: Roger Eriksson, CMS/NFA, 9

Teammästerskapet efter fyra deltävlingar: 

 

1: Flash Engineering, 44

 2: West Coast Racing, 40 

3: Polestar Racing, 31

 4: MA:GP/IPS, 20

 5: Engström Motorsport, 11

 6: CMS/NFA, 9 

7: Biogas.se 0

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!