Foto: facebook.com/edward.sandstrom

Edward Sandström tvåa igen i GT3-racing

Precis som vid första deltävlingen i Blancpain Endurance Series blev det en andraplats för svensken Edward Sandström i en Audi R8 LMS Ultra när serien i helgen gästade Silverstone. Denna gång efter snygg uppkörning från startruta 21.

WRT har problem med att få bilen snabb på korta stintar, det vill säga kval. Väl på rull går det fort, framförallt om det är riktigt skitväder eller helt torrt. När det blir ett mellanläge, med bara fukt på banan, har de också problem.

 – Vi vet inte riktigt vart problemen ligger, det är bara intensiva tester som kan lösa detta, säger Edward Sandström.

 I tävlingen körde i alla fall först Andrea Piccini upp sig från plats 21 till 10 och Laurens Vanthoor förde bilen till ledning innan Edward Sandström skulle ta över i det tredje passet.

 Vid förarbytet tappades ledningen till BMW Z4 med besättningen Markus Paltala, Bas Leinders och Maxime Martin och det gick aldrig att ta igen.

 – Hade det fortsatt vräka ner regn hade vi vunnit, säger Edward Sandström men nu var de helt enkelt för snabba för oss. Vi får ta reda på var problemen sitter så ska vi slå dem.

 BMW-teamet vann även den första deltävlingen, före Edwards WRT-team, och leder mästerskapet. Lite ironiskt är det ju att Edward varit med att utveckla Z4:an som han körde i fjolårets mästerskap...

 Edward har för övrigt fått ännu mer uppdrag för Audi och ska fortsättningsvis köra även det tyska GT Masters, ett riktigt tufft mästerskap. Där kommer han att dela bil med Christopher Mies i teamet Prosperia UHC Speed. Debut redan nästa helg på Sachsenring.

 Lite längre ner i resultatlistan på Silverstone finner vi svensktrion Jocke Mangs, Mikael Bender och Jan Brunstedt, som segrare i ”gentlemannacupen” för lite mindre meriterade förare. Även de i en Audi R8, och de tog segern på det allra sista varvet!

 När vi ändå är inne på sportvagnsracing kan det konstateras att Johan Kristoffersson fortsätter visa framfötterna i italienska Superstars, även han i en Audi men en fyrhjulsdriven S5.

 Johan, som vunnit två deltävlingar så här långt, blev fyra och sjua i helgens race på Mugellobanan. Framförallt i lopp ett hade han en härlig fight med lite gamla Formel 1-förare.

 Johan Kristofferssons team hade inför tävlingen bestraffats med 100 kilo extra vikt och en restriktor för lufttillförseln till motorn. Det straffar sig främst på raksträckorna där bilen går långsammare.

 Då Johan gått i mål i samtliga heat utom ett, medan konkurrenterna brutit vissa lopp, är svensken i fortsatt total ledning både totalt och i rookiemästerskapet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!