Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Fan ta corona!

Under denna helg skulle 2020 års upplaga av Goodwood Revival ha arrangerats och Teknikens Värld skulle ha varit på plats med sin gruppresa. För tionde året i rad. En viss pandemi satte käppar i hjulen, därför tar vi tillfället i akt och tittar lite bakåt på åren som varit.

I dag hade varit första dagen vid Goodwood Revival 2020. BBC Weather indikerar att vädret är perfekt, runt 18-20 grader över helgen med uppsprickande molnighet och en hel del sol. Vis av erfarenhet kan jag säga att allting över 20 blir varmt när man går klädd i chinos, skjorta, fluga, väst och tweed-kavaj. Släpar man runt på dubbla kamerautrustningar, inklusive ett jätte-teleobjektiv så märks det ännu mer. Men tro mig, jag hade hellre gått där i gräset intill banan med svetten droppandes i stället för att skriva dessa rader hemifrån.

Startfältet i RAC TT Celebrations sticker iväg och nu väntar en timmes racing med depåstopp och förarbyte. Sällan eller aldrig har det gått att förutspå vad som ska hända och vem som ska vinna. En timme är lång tid, inte minst när alla kör som om det vore det sista de gjorde här i livet. Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Jag kan bara stilla konstatera att livet inte riktigt är detsamma utan Goodwood Revival i september. Det är förbannat sorgligt och det påverkar mig mer än vad jag kunde tro att inte åka dit. I år skulle ha varit tionde året i rad jag guidade i de härliga miljöerna, ett av de absolut mest emotsedda uppdragen under hela året. Även ett av de mest utmattande där man får uppfinna hjulet allt eftersom och i möjligaste mån försöka göra sig hörd bland vrålande motorer och minst 50 000 andra besökare per dag. Trängseln är en extrem faktor i vissa fall, inte minst när man ska försöka flytta en grupp på 30 där fokusflykter sker för var och en hela tiden – åt olika håll. Men så kommer en Maserati 250F rullande genom depån. Publikhavet delar sig och alla tittar på detta mekaniska mästerverk, vars raka sexa på 2,5 liter ger ifrån sig ett magiskt motorljud.

En del av Goodwoods skådespelarensemble, här i form av ett idrottslag från en flickskola där lärarinnan går före med fickpluntan i högsta hugg. Kampsångerna vrålades ut! Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Chefredaktör Engström insåg för länge sedan att de där dagarna på Revival blev som en slags övertrycksventil för undertecknad – jag snackade av mig inför vår grupp resenärer helt enkelt. Så slapp han lyssna på historier om allt från att BRM Type 25 (Joakim Bonniers vinnarmodell från F1-loppet på Zandvoort 1959) bara hade en bromsskiva bak till varför Lord March var tvungen att göra en landhöjning runt hela banan när den renoverades inför första Revival 1998. Eller som när jag måste hålla tillbaka känslorna kring det faktum att en av mina stora idoler, Bruce McLaren, körde ihjäl sig vid tester med Can-Am-bilen M8D inför säsongen 1970. Bilar är känslor, vissa mer än andra. Men det är människorna bakom som har skapat allt.

Två flygdugliga Lancaster-bombare är kvar i världen och båda kom till Goodwood under samma år. Dock fick jag inte in dem på samma bild, men väl några eskorterande stridsplan från tiden. Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Att Goodwood Revival, och därmed vår resa dit, skulle ställas in 2020 kom inte som någon överraskning, allting annat hade varit otänkbart. Så i stället för att åka dit får vi nöja oss med ett bildspel med några tillhörande historier. Hoppas ni gillar det minst hälften så mycket som jag älskar det!

Tips: I bildgalleriet nedan, har du problem att se vissa bildtexter, pga en bugg på teknikensvarld.se, markera bildtexten så blir den tydlig.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr