Foto: Svenska Bilsportförbundet

Fler svenska racingframgångar i Tyskland

Att Ola Nilsson i helgen säkrade totalsegern i tyska Scirocco R-Cup berättade vi om i lördags. Men helgen innebar fler tyska framgångar, och motgångar, för våra svenska förare.

Rasmus Mårthen blev åtta i lopp ett vilket innebar att han fick starta först i andra loppet. Från den positionen tog han starten och försvarade ledningen loppet igenom. Två svenska segrar på en helg i Scirocco R-Cup!

 Mikaela Åhlin-Kottulinsky börjar bli varm i kläderna i denna klass. I helgen tog hon två trettondeplatser efter fina körningar, och det är lika med årsbästa.

 Jimmy Eriksson är mycket nära att säkra det tyska Formel 3-mästerskapet. Vid helgens tre deltävlingar på Nürburgring blev han trea respektive fyra i två av heaten, men bröt det tredje.

 Det här ger honom en guldsits inför finalen på Hockenheim om två veckor. Han behöver bara köra in tre av maximala 75 poäng för att vinna titeln. Värste konkurrenten Lucas Auer är tvungen att vinna samtliga tre race för att kunna vinna.

 En annan svensk med guldvittring är Gustav Malja i Adac Formel Masters som också avgjordes på Nürburgring.

 Skåningen slutade trea och tvåa i de inledande heaten och var trea över mållinjen i helgens avslutande race. Men han flyttades ner till sjunde efter att ha kört om mot gul flagg. 

 Malja leder totalt men har bara två poäng tillgodo på Lotus-föraren Marvin Kirchhöfer.

 Dubble DTM-mästaren Mattias Ekström var också i aktion under helgen, på Oschersleben. Audi-föraren kvalade femma men fick motorstopp i starten. Han kom iväg allra sist och snurrade sedan i första kurvan. Men Mattias gjorde en strålande uppkörning till åttonde plats.

 I tyska sportvagnsserien Adac GT Masters, Nürburgring, var fyra svenskar involverade. Bäst gick det utan tvekan för Andreas Simonsen som var femma i helgens båda lopp i sin Mercedes SLS 63 AMG.

 Edward Sandström, Audi, blev tia i lopp 1, placeringen före Fredrik Lestrup/Daniel Roos i WestCoast Racings BMW Z4.

 Dessa svenskekipage följdes åt även i lopp två och det bar sig inte bättre än att de körde ihop. Ingen större smäll men det var förstås delade meningar om vems fel det var.

 Vi kanske ska undvika att tussa de två samman på ett tag. Såväl Sandström som Lestrup agerar ju testförare åt Teknikens Värld då och då...

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr