Ford + Finland = Svenska Rallyt!

Finländare i en Ford. Det är vad som krävs för att vinna Svenska Rallyt. När Jari Matti Latvala klev upp på målrampen i går som segrare i Svenska Rallyt var det sjätte gången i rad en finländare vann för Ford.

Latvala var med i toppen från start i tävlingen och tog definitivt över täten från och med specialsträcka åtta.

Efter det kontrollerade Latvala tävlingen och hade ryckt åt sig ett försprång på 35 sekunder när han körde punktering två sträckor från mål. Plötsligt var avståndet till jagande landsmannen Mikko Hirvonen i Citroën bara 8,4 sekunder.

Latvala höll emellertid huvudet kallt och det var han och kartläsaren Miikka Anttila som fick ta emot förstapriset ur Prins Carl Philips hand i samband med målgången i Karlstad.Latvalas andra seger i Rally Sweden var viktig. I Monte Carlo-rallyt körde han av i ledning och blev utan poäng. Nu är han med i striden om VM-titeln igen.

Men allt var inte guld och gröna skogar. Som vi berättat tidigare krockade Latvala under rekognoseringen av sträckorna. Han har nu blivit anmäld för vårdslöshet i trafik av damen han krockade med.

Kampen om tredjeplatsen blev en kamp mellan två norrmän, publikfavoriten Petter Solberg och fjolårstvåan Mads Østberg. Rutinerade Petter hade greppet tills han, i likhet med sin teamkompis Latvala, körde på en sten på specialsträcka 22. Luften gick ur både ur däck och Solberg, som i stället för ett besök på pallen fick nöja sig med fjärde plats.

Patrik Sandell blev bäste svensk med en åttondeplats i sin debut för Sweden World Rally Team.

– Det har gått helt enligt planen. Teamets Mini WRC är fantastiskt rolig att köra och farten har kommit mer och mer, säger Sandell.

Richard Göransson i en annan Mini WRC kom i mål på en blygsam 38:e plats efter avåkning och diverse tekniska problem.

I VM-klassen för Super 2000-bilar, blev det full pott för Per-Gunnar Andersson och Emil Axelsson. Duon tog täten tidigt i sin Proton Satria Neo S2000 och höll sedan undan till säker seger. Pallplats blev det även för Pontus Tidemand, som slutade trea bakom irländaren Craig Breen.

För Andersson var framgången på hemmaplan en skön revansch för misslyckandet i VM-premiären. Monte Carlo-rallyt tvingades han bryta i ledning sedan hans bil börjat brinna.

– Det känns bra att ta Protons och teamets första VM-delseger i min hemmatävling. Kul för alla inblandade, menade P-G efter målgång.

ResultatRally-VM, Rally Sweden, 9-12 februari

1) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Fiesta RS WRC, 3.18.28,3

2) Mikko Hirvonen, Finland, Citroën DS3 WRC, + 16,6 sek

3) Mads Østberg, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 38,8

4) Petter Solberg, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 1.14,3 min

5) Evgeny Novikov, Ryssland, Ford Fiesta RS WRC, + 2.41,4

6) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën DS3 WRC, + 2.55,1

7) Henning Solberg, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 3.49,5

8) Patrik Sandell, Sverige, Mini John Cooper Works WRC, + 5.08,9

9) Martin Prokop, Tjeckien, Ford Fiesta RS WRC, + 5.30,0

10) Eyvind Brynildsen, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 6.27,2

Förar-VM efter 2 av 13 deltävlingar

1) Loeb, 39 poäng 

2) Hirvonen, 32

3) P. Solberg, 29

4) Latvala, 26

5) Novikov, 21

Märkes-VM

1) Citroën Total WRT, 65 poäng

2) Ford WRT, 55

3) M-Sport Ford WRT, 28

4) Mini WRT, 26

5) Qatar WRT, 8

SWRC

1) P-G Andersson, Sverige, Proton Satria Neo S2000, 3.28.16,8

2) Craig Breen, Irland, Ford Fiesta S2000, + 3.35,8 min

3) Pontus Tidemand, Sverige, Skoda Fabia S2000, + 4.49,6

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!