Under vintern har flertalet nya förare kontrakterats till Audi, BMW och Mercedes. Bland dessa hittar vi tidigare Formel Renault 3.5-föraren Nico Müller som ska köra för Audi, Paul di Resta som återvänder till Mercedes från Formel 1 och ytterligare en tidigare Formel 1-förare i form av ryssen Vitaly Petrov som även han tävlar för Mercedes i DTM.
En annan ny förare med F1-koppling är Antonio Felix da Costa som är Red Bull Racings tredjeförare och som kommer att tävla för BMW i år.
Men det är inte bara nykomlingar i mästerskapet, välkända DTM-namn som Mike Rockenfeller, Timo Scheider och Gary Paffett fortsätter. Och självklart svenska Audi-föraren Mattias Ekström.
– När jag började i DTM 2001 var jag en av de yngsta förarna med kass erfarenhet. Men nu är jag en av de äldsta vid 35 års ålder. Jag har åstadkommit en hel del, men jag är fortfarande hungrig för mer framgångar, så det är en skön känsla att veta att jag har klarat av vägen att gå från en rookie till att bli en etablerad förare i DTM, säger Ekström.
Ekström har tillsammans med de övriga förarna i mästerskapet genomfört försäsongstester under våren inför helgens premiär på Hockenheim.
– Årets bil ser annorlunda ut, men de ändringarna känns inte i ratten. Jag tror att vi har ett bra material vad gäller bil, men det vet du aldrig förrän du möter konkurrenterna i skarpt läge. Då vet du om det du har är bra eller inte. Det är en sak jag har lärt mig under åren, på lördag på Hockenheim slutar skitsnacket! säger Ekström.
Svensken slutade på sjunde plats i mästerskapet förra året med en andraplats som bästa resultat.
– Totalt sett var 2013 ett rätt bra år. För två år sedan, 2012, kan jag hålla med om att det var ett år att glömma. Men jag har en hel del bra minnen från förra året och jag ser ingen anledning att det inte kan bli samma sak i år. Efter att ha spenderat ett år med min nya ingenjör Florian (Modlinger) och de nya killarna i teamet så blir allt enklare. Mitt mål är enkelt och det är att bli bästa Audi-förare. Alla förarna i teamet är bra nog att att ta segrar, men nyckeln är att vara snabb i tio tävlingar. Så att vara snabb och fokuserad genom hela säsongen är det som gäller, säger Ekström.
Anmälningslista DTM 2014
Mike Rockenfeller – GER – Team Phoenix – Audi RS 5 DTM
Timo Scheider – GER – Team Phoenix – Audi RS 5 DTM
Mattias Ekström – SWE – Team Abt – Audi RS 5 DTM
Miguel Molina – SPN – Team Abt – Audi RS 5 DTM
Edoardo Mortara – ITA – Team Abt – Audi RS 5 DTM
Adrian Tambay – FRA – Team Abt – Audi RS 5 DTM
Jamie Green – GBR – Team Rosberg – Audi RS 5 DTM
Nico Müller – SUI – Team Rosberg – Audi RS 5 DTM
Augusto Farfus – BRZ – Team RBM – BMW M4 DTM
Joey Hand – USA – Team RBM – BMW M4 DTM
Bruno Spengler – CAN – Team Schnitzer – BMW M4 DTM
Martin Tomczyk – GER – Team Schnitzer – BMW M4 DTM
Marco Wittmann – GER – Team RMG – BMW M4 DTM
Maxime Martin – BEL – Team RMG – BMW M4 DTM
Timo Glock – GER – Team MTEK – BMW M4 DTM
António Félix da Costa – POR – Team MTEK – BMW M4 DTM
Gary Paffett – GBR – TBC – Mercedes-Benz AMG C-Coupé
Paul Di Resta – GBR – TBC – Mercedes-Benz AMG C-Coupé
Vitaly Petrov – RUS – TBC – Mercedes-Benz AMG C-Coupé
Daniel Juncadella – SPN – TBC – Mercedes-Benz AMG C-Coupé
Christian Vietoris – GER – TBC – Mercedes-Benz AMG C-Coupé
Pascal Wehrlein – GER – TBC – Mercedes-Benz AMG C-Coupé
Robert Wickens – CAN – TBC – Mercedes-Benz AMG C-Coupé
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.