081118-f1-bilar-2009-fula Foto: This image is copyright free for editorial use ©

Formel 1 2009 – var god skölj!

Nu har Formel 1-stallen börjat testa på allvar med 2009 års bilar och säga vad man vill, men snygga är de inte...

Det är bara att vänja sig vid dessa smala, höga, bakvingar och breda framvingar. De skulpturerade sidostyckena är också ett minne blott.

Dessa förändringar görs för att minska marktrycket (downforce). Samtidigt återinförs omönstrade däck, så kallade slicks, som förbjöds 1997.

Enligt McLarens testförare Pedro de la Rosa kommer omkörningar att bli enklare men den som tror att det blir som i Moto GP kommer att bli besviken säger han och fortsätter.

– Bilarna är alltjämt breda, visst marktryck finns kvar och asfalten utanför idealspåret är fortfarande smutsigt och halt.

En annan stor nyhet är att bilarna förses med ”KERS”, vilket innebär ett aggregat som tar om hand den energi som alstras vid inbromsning. Energin kan sedan återanvändas.

Christian Klien som testade BMW skrädde inte orden och menade att det här förmodligen var den fulaste Formel 1-bil han någonsin sett.

– Bitarna passar helt enkelt inte samman, konstaterar han, men vi kommer att vänja oss.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!