Redan förra året var det stort bråk mellan förarna och FIA. Det talades till och med om strejk i samband med Englands GP men den avblåstes.
Bakgrunden var att avgiften för den så kallade superlicens som alla Formel 1-förare måste ha höjdes kraftigt. 2007 kostade licensen 1 725 euro plus 456 euro för varje poäng föraren tog.
2008 ville FIA plötsligt ha 10 000 euro plus 2 000 euro per poäng och förarna gick i taket. Det kan man kanske förstå med en ökning på 500-600 procent.
Till i år vill FIA hlja licensavgiften till 10 400 euro och 2 100 euro per poäng. Dessutom en 2 720 euro dyr obligatorisk försäkring (!).
Nu vägrar förarna att skriva på sina superlicenser och förarföreningen GPDA vill att höjningarna tas bort. Max Mosley har förklarat sig villig att diskutera saken men då vill han ha svart på vitt på hur mycket förarna tjänar för att avgöra om avgiften möjligen är för hög.
Mosley menar vidare att en stor del av pengarna används för att höja säkerheten på banorna och att det därför kommer förarna till gagn.
GPDA (Grand Prix Drivers Association) har skrivit till sina medlemmar och bett dem att inte skriva under licensen förrän ärendet är utrett.
Drar det ut på tiden kan F1-premiären i Australien vara i fara.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.