090724-rally-cross-parodi

Fortsatt parodi i rally och rallycross-SM

De en gång så stora svenska mästerskapen i rally och rallycross är nu en skugga av sitt fornstora jag. Få startande och farsartade tävlingar.

 När rallycross-SM körde sin tredje deltävling i Kalix förra helgen kom fem förare till start i huvudklassen. Det innebar att samtliga gick till final, som vanns av Stig-Olov Walfridsson i Renault Clio (bilden ovan).   För att vinna SM-guldet när finalen körs behöver ”Stecka” bara ta sig till A-final och det lär han göra med vänster hand.

Ingen skugga över ”Stecka”, han är en jätteduktig förare men vad är ett SM-guld i rallycross 2009 egentligen värt?

I rally-SM är det inte bättre. När anmälningstiden gick ut för Snapphanerallyt som körs i mitten av augusti var 18 förare anmälda i samtliga SM-klasser. Nytt bottenrekord.

Claes-Göran Wilke som är tävlingsledare säger i en intervju i Kristanstadsbladet att han inte bryr sig och om det är en manifestation mot rally-SM från förarna så ska de inte vika sig. Förarna ska inte diktera villkoren menar Wilke.

En stor del av orsaken till att så få ställer upp är de nya SM-arrangörerna, Swedish Rally, som kräver att alla ska åka på ett och samma däcksfabrikat. Däck är en helig ko i rally-Sverige och en av de få poster där förarna själva kan fixa gratis material.

Men, rally-SM i Hässleholm skall avgöras och C-G Wilke har sin egen syn på saken i intervjun i Kristianstadsbladet. 

  – Ju färre startande, desto färre olyckor, säger han.

 Så kan man ju också se på det hela men man kan ju också se det som att ju färre startande desto färre arrangörer som vill köra SM och desto större risk att mästerskapen dör ut helt. 

 Det är kanske en större risk än att det blir olyckor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!