Foto: Illustration: Andries van Overbeeke

Framtidens Formel 1-bil illustrerad

En läcker, strömlinjeformad Formel 1-bil skulle publiken förmodligen inte tacka nej till i framtiden. En holländsk designer har tittat på både dagens och gårdagens bilar och mixat ihop det bästa tillsammans med extra säkerhetstänkt. Lyckat!

Dagens Formel 1-bilar får ta emot mycket spott och spe. Är det inte motorljudet som är mesigt så är det formerna som är fula. Kanske skulle de ansvariga som drar upp riktlinjer för hur F1-bilarna ser ut ta en titt på holländske designern Andries van Overbeekes koncept – som är riktigt läckert.

Han har nämligen ritat en F1-bil som både ser futuristisk och högst verklig ut. Karossen är kraftigt strömlinjeformad och väldigt låg. Frontvingen är så pass smal att framhjulen helt och hållet håller sig utanför denna. Bakvingen är däremot bredare än på dagens bilar, samtidigt är den betydligt läge och dessutom böjd.

Däcken är, precis som förr i tiden, bredare än vad de är på bilarna som senast i går tävlade på Red Bull Ring i Österrike.

Foto: Illustration: Andries van Overbeeke

Läckrast av allt är glashuven som täcker sittbrunnen. Här har vi en detalj som verkligen skulle kunna diskuteras inom Formel 1. Den har flera fördelar jämfört med att sitta öppet som i dag. Huven hindrar inte bara regn att falla ned på föraren som kan få dåligt sikt, huven är också ett rejält skydd mot eventuella delar som kommer flygande. Vem minns inte Ferrari-föraren Felipe Massas (kör nu för Williams) otäcka incident på Hungaroring 2009 när han fick en fjäder från Rubens Barrichellos bil i huvudet i hög fart.

Vindrutetorkare, tänker förmodligen många av er? Det skulle inte fungera speciellt bra med vindrutetorkare på en Formel 1-bil av flera olika skäl. Däremot skulle ultraljud fungera finfint. Med en ”hinna” av ultraljud utanpå glashuven skulle regn och smuts aldrig komma i kontakt med glasytan (som troligtvis skulle vara i någon form av plast). Tekniken med ultraljud är inte ny utan används bland annat på stridsflygplan. McLaren var på gång med ultraljudstekniken till sin supersportbil P1, men diverse lagar och regler satte stopp för det.

I bildgalleriet nedan ser vi Andries van Overbeekes läckra koncept i två utföranden, dels i klassiska McLaren-färger och dels i en färgsättning som mer stämmer överens med de bilar som McLaren-Honda kör med i dag.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!