110612-godmorgon

God morgon Frankrike!

Sakta börjar livet återvända till Circuit de la Sarthe, plats efter plats på läktarna fylls och köerna till matstånden växer. Men de riktiga hårdingarna sitter i depån, redo för att byta däck, tanka och tvätta rutor dygnet runt, när som helst.

Till varje bil har teamen ungefär tolv mekaniker, men bara fem stycken får arbeta på bilen samtidigt. Ska det skruvas mer måste den rullas in i garaget. Och med tanke på att teamen spenderar sitt dygn i depån, bara några meter bredvid start- och målrakan lär det inte bli många timmars sömn där. Mekaniker och teampersonal tar varje chans till några minuters sömn, och synen med sittsovande personer överallt är definitivt fascinerande.

Av tävlingen kvarstår knappt sju timmar, men trots att den pågått i 17 skiljer det enbart sju sekunder mellan ledaren och nummer två. Den bensindrivna LMP1-bilen med bäst placering, Pescarolo Judd #16, ligger sju varv efter ledande Peugeot.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr