090819-camaro cup 2010

Helt ny bil i Camaro Cup!

I Camaro Cup kör man i dag med gatmodifierade Chevrolet Camaro-bilar av fjärde generationen. Men nästa år ska man köra med nya generationen Camaro. Den nya bilen är utvecklad för tävlingsbruk och förutsättningarna för teamen således helt annorlunda än i dag.

Onsdagens den 12 augusti var en stor dag för alla inblandade i populära racingklassen Camaro Cup. Det var dagen då man genomförde tester med nya generationens Camaro Cup-bil som baseras på femte generationen Chevrolet Camaro som presenterades för första gången förra sommaren.

Bilen är ett resultat efter samarbete mellan GM:s motorsportavdelning och Camaro Cups förarförening. Camaro Cup har nu av GM tilldelats den unika rättigheten att lansera den sprillans nya tävlingsbilen i Norden.

Bilen ser väldigt lik ut gatversionen av nya Camaro, men skenet kan som bekant bedra. Endast bilens karossform härstammar från gatversionen, resten är särskilt utvecklat för motorsport. Den bil man använder i dag i Camaro Cup, fjärde generationens Chevrolet Camaro Z28, skiljer sig på den punkten då den är en gatbil modifierad för tävlingsbruk.

Under testerna den 12 augusti, som sedan ledde till ett godkännande av bilen, satt Niclas ”Nic” Jönsson bakom ratten med meriter från både Sverige och USA.

Niclas Jönsson är mycket positiv till bilen efter körningen som ägde rum på Autobahn Racetrack utanför Chicago, USA.

– Bilen känns mycket välbyggd och fantastiskt rolig att köra. Under testerna har den reagerat mycket positivt på de olika inställningarna vi jobbat med. I och med lanseringen av den nya Camaro Cup-bilen får föreningen en stark plattform att jobba med i många år framöver, säger han.

En annan som är spänd på den nya bilen är Magnus Krokström med rutin från STCC, Carrera Cup och numera också Camaro Cup.

– Efter vad jag sett och hört så kommer den att bli en bil vi förare gillar! Stor stark V8, bra chassi och eftersom de tänkt till vid konstruktionen så kommer den att bli enkel att underhålla. Det spar både tid och pengar. Sedan är den ju riktigt läcker att titta på också, det höjer det kommersiella värdet! Helt kanon, tycker jag!

Bilen är byggd på ett amerikanskt koncept men med anpassningar till Sverige och den befintliga Camaro Cup-serien. Ambitionen har varit att få fram en bil som är bättre än den gamla på alla punkter, inklusive den ekonomiska biten. Tony Bryntesson och Hans Emerén har drivit projektet i nästan ett år och menar att de lyckats.

– Ja det tycker jag. Vi har ju haft de gamla bilarna som “master” där alla fakta varit kända. Vi har systematiskt gått igenom allt vi ville förbättra och det slutade med att vi byggde en rörramsbil med lösa karossdelar utanpå. Det blir överlägset bäst, säger Tony Bryntesson.

– Man kan säga att vi lagt mycket krut på konstruktionen för att få både funktion och enkelhet. Som exempel kan nämnas att bakdelen består av tre lösa karossbitar för att man ska kunna reparera mindre delar och skona ekonomin, säger Hans Emerén.

Premiärvisningen av nya Camaro Cup-bilen kommer att ske i samband med Camaro Cup-finalen på Mantorp Park den 25-26 september. Nästa år ska bilen bekänna färg på riktigt för första gången då 2010 års serie drar igång.

Det har tävlats med Camaro-bilar i Sverige sedan början på 1970-talet. Camaro Cup i sin ursprungliga form skapades i slutet av 1980-talet. Sedan dess har det skett ett flertal förändringar, bland annat klassbyten.

Camaro Cup körs sex av nio STCC-helger under året. Nästa deltävling är på norska Vålerbanan 28-29 augusti.

Camaro Cup 2010

Specifikationer

Motor

Chevrolet-V8 på 5,7 liter. Effekt cirka 440 hk, vridmoment över 600 Nm. Katalytisk avgasrening.

Bränsle

E85 Etanol.

Växellåda

4-växlad Richmond Super T10.

Stötdämpare

Öhlins.

Chassi

Rörram Camaro Cup 2010-specifikation.

Framvagn

Fullt justerbar med rörlänkarmar.

Bakaxel

GM med Rampdifferential.

Bromsar fram

Skivor, AP-Racing, Willwood 6-kolvsok.

Bromsar bak

Skivor, GM original, Willwood 4-kolvsok.

Kaross

Glasfiber - Camaro Cup 2010-specifikation.

Interiör

Aluminium.

Däck

Michelin-slicks.

Fälgar

9-9,5 x 17 tum.

Minimivikt bil med förare

Cirka 1 150 kilo.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Läs mer

Provkörning

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!