Elva bilar fyller inte ut vare sig tv-rutor eller banor och naturligtvis blir det fler bilar till slut, men kanske inte så många till.
Det är lite underligt med tanke på att STCC har de bästa förutsättningarna någonsin med direktsändning i TV och stadslopp i Göteborg. Men det är dyrt att köra STCC och hur väl teamen än försöker maskera det kräver de allra flesta av dem en rejäl hög med pengar från de förare som ska köra.
KMS som kört Audi i flera år kommer inte till start och där faller tre bilar bort. Tobias Johansson som drivit ett privat tvåbilars Mercedes-team ger upp detta. En bil är såld och den andra till salu. Johansson avser dock att komma till start i annat märke (Vauxhall?).
Picko Troberg Racing försvinner från STCC, de två äldre BMW 320i som de använde är också till salu. Enligt Pickos hemsida kommer han istället till start i en supportklass till STCC med ett tvåbilsteam.
En av PTR:s förare från i fjol, Roger Eriksson, kommer att köra Seat Leon i STCC och det blir intressant. Hans teamkamrat Fredrik Lestrup försvinner med största sannolikhet till Tyskland och Mini Challenge.
Opel Team Sweden har tydligen svårigheter att få ihop det. De måste ha en förare som kommer med pengar och vill gärna ha Tommy Rustad igen i deras Astra men det är högst oklart om så blir fallet.
Nicklas Karlssons Chevrolet Lacetti är en annan bil som skulle kunna blanda sig i leken men även här saknas det pengar och Karlsson försöker hyra ut den till någon som har medel att köra för.
Vad gäller Volvo har de fortfarande en bil ledig, men det är samma sak där. Det krävs pengar för att få köra den. Den som finner dessa får en guldsits. Enligt det nya reglementet kommer Volvo C30 Green att kunna väga upp till 82 kilo mindre än en BMW 320si med sekventiell låda! Vikten kan dock justeras om det visar sig att C30 går alldeles för fort.
Tommy Rustad är en av de som förhandlar med Volvo, Jens Edman en annan och rykten säger att Alx Danielsson också hört sig för.
Fredrik Ekblom, Robin Rudholm, Richard Göransson och Jan Nilsson kör vidare med BMW 320si i sina respektive stall.
Thed Björk bildar par med Tomas Engström i Hondastallet och Johan Sturesson bygger en ny Peugeot 308.
En rad privatförare söker också sponsorer för att köra vidare men de har det förstås ännu tyngre att finna någon som vill satsa det som krävs.
Nytt inför 2008 är att depåfönstret, den tid förarna har på sig att göra ett obligatoriskt däckbyte, minskas vilket borde borga för mer rafflande uppgörelser på slutvarven.
Klara för start:
Fredrik Ekblom - BMW 320si - WestCoast Racing
Robin Rudholm - BMW 320si - WestCoast Racing
Richard Göransson - BMW 320si - Flash Engineering
Jan Nilsson - BMW 320si - Flash Engineering
Tomas Engström - Honda Accord - Honda Racing
Thed Björk - Honda Accord - Honda Racing
Robert Dahlgren - Volvo C30 - Polestar Racing
???????? - Volvo C30 - Polestar Racing
Johan Stureson - Peugeot 308 - IPS Motorsport
Roger Eriksson - SEAT Léon - Nordic Fine Art
Mattias Andersson - Alfa Romeo 156 - MA GP
Kanske kör:
?????????? - Opel Astra - Opel Team Sweden
?????????? - Chevrolet Lacetti - Chevrolet Motorsport Sweden
Andrey Smetsky - Honda Accord - Artman Racing
Alexander Lvov - Honda Accord - Artman Racing
Carsten Leveau - SEAT Léon - Team Sturup Raceway
Gunnar Kristensen - SEAT Léon - Team Sturup Raceway
Tobias Johansson - ?????????
Carl Rosenblad - BMW 320si - Elgh Motorsport
Joakim Frid - ????????? - Team Euromaster
Tobias Tegelby - ???????? - Tysslinge Racing
Ronnie Brandt - ????????? - Team Mälarpower
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.