Hyundai i20 WRC Foto: Thomas Goos

Hyundai i20 WRC sätts in i jakten på VW Polo

Hyundai har på bara några år klivit fram som en av de riktigt stora i bilvärlden. Och nu är de på jakt efter en av de allra största, Volkswagen. I alla fall på rallyvägarna.

Volkswagen har dominerat 2013 års WRC, vunnit samtliga titlar.

Nu vill Hyundai ta upp kampen med Volkswagen, och gör det med en WRC-version av i20.

Kan de lyckas?

Viljan finns där i alla fall.

Hyundai började från ruta noll. Ingen tävlingsverksamhet, inga färdiga lokaler, ingen bil och ingen personal.

I dag har de en tävlingsverkstad i tyska Alzenau, färdiga rallybilar och en personalstyrka på över 100 personer.

– Vi kommer att stå på startlinjen 2014, men hade behövt mer tid för test, säger Michel Nandan, teamchef. Att vi ”skulle göra en Volkswagen” och vara med i toppen direkt ser jag som uteslutet. Plats på prispallen ser jag som en bonus.

När Hyundai nu går in för full säsong 2014, som registrerat bilmärke i WRC, drabbas de per automatik av testrestriktioner.

Hyundai hade helt enkelt mått bra av att skjuta upp sin WRC-kampanj till 2015 och under 2014 koncentrerat sig på att bygga upp verksamheten i sin helhet och bilen i synnerhet. På samma sätt som Volkswagen gjorde. Men koreanerna tänker annorlunda. När de nu har en bil som passar för rally, varför vänta?

I förra veckan visades den färdiga rallybilen upp för världen och de tidigt läckta nyheterna om vilka som ska köra gjordes offentliga.

Thierry Neuville är teamets försteförare. Belgaren gjorde en sensationellt bra säsong 2013 och slutade på andra plats efter suveränen Sébastien Ogier. Nu lämnar han Ford för ett flerårigt kontrakt med Hyundai.

Enligt nya regler räcker det nu att nominera en förare för minst tio WRC-tävlingar, sedan är det fritt fram att laborera med olika förare i olika tävlingar.

Finländaren Juho Hänninen får ett program. Han har skött en del av testerna inför nästa år. Han kommer med bestämdhet att köra Svenska Rallyt.

Dani Sordo har kontrakt för, minst, alla asfaltsrallyn och startar med Monte Carlo-rallyt i januari.

Även testföraren Chris Atkinsson får köra ett antal tävlingar.

Fler förare lär tillkomma. Michael Nandan vet vem Pontus Tidemand är...

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!