Hyundai Veloster med mittmotor och 300 hk på bakhjulen

På hemmaplan i Seoul har Hyundai avtäckt konceptbilen RM15 som är rena racergodiset. Med bakhjulsdrift, mittmonterad motor och låg vikt är bilen en uppvisning av vad koreanerna kan tänka sig (på rallyvägarna) i framtiden.

Hyundai beskriver RM15 (står för Racing Midship 2015) som en uppvisning av märkets engagemang i avancerad fordonsteknik och sofistikerade material. Inte en ord om att det handlar om en rally- eller racerbil av något slag. Det enda som avslöjar det är i så fall namnet och dekaleringen som till viss del påminner om deras WRC-bil i20.

Hyundai RM15 är något så läckert som en mittmotorbil. Den 2,0 liter stora, tvärmonterade och turbomatade motorn är alltså placerad framför bakaxeln. Ur maskinen plockas 300 hästkrafter och 383 newtonmeter vilket räcker för att 1 260 kg tunga RM15, med viktfördelning på 43:57, ska avverka 0-100 km/h på 4,7 sekunder.

Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda som ser till att bakhjulen får ta del av kraften.

Jämfört med en vanlig Veloster Turbo har RM15 en betydligt större andel aluminium i chassikomponenterna och dessutom är karossen i kolfiberförstärkt plast. 125 kg lättare är konceptracerbilen, trots att den bland annat är utrustad med störtbur.

På Internet spekuleras det i om denna mittmotoriserade Veloster kan vara ett sätt för Hyundai att testa sig fram till en ny generation Veloster. Det ser vi som högst osannolikt. Om nu Hyundai väljer att göra en andra Veloster-generation blir den högst troligt inte en mittmotorbil. RM15 tror vi i stället är en ren showbil alternativt en ny generation rally(cross)- eller racerbil från koreanerna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!