Dealen gällande motorleverans Sauber och Honda emellan gjordes upp mellan Honda Motorsports chef Masashi Yamamoto och dåvarande Sauberchefen Monisha Kaltenborn.
När Kaltenborn försvann ur bilden i juni satte sig parterna i nya möten och har nu kommit överens om att det är bäst att riva upp beslutet på grund av ”olika uppfattningar om framtiden”.
Honda har i sin tur tidigare sagt att de ska ta ett beslut om sin fortsättning i Formel 1 så sent som i oktober. I dag är McLarens deras enda kund och samarbetet knakar i fogarna på grund av uteblivna framgångar, mest beroende på motorn.
I dag meddelar Sauber att man i stället fortsätter med Ferrari-motorer, så som man gjort under totalt 17 år tidigare, med start 1997 (och undantag för åren med BMW-motor). Förhoppningsvis innebär detta att man får motorer som är av senaste snitt, och inte som i år – fjolårsmotorer.
Hur nu Hondas framtid i Formel 1 ser ut är oklar. Rykten gör gällande att McLaren är sugna på att (åter) använda Mercedes-motorer.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.