061025_flash

Jan "Flash" Nilssons årskrönika 2006

Jag tänker börja årets krönika med att understryka att hösten 2005, vintern och årets säsong har varit en mardröm. Så vi kan lika gärna börja med dom negativa sakerna som en liten starter.

Mardrömmen

Podium/Carrera cup gick i konkurs och jag förlorade en stor summa pengar. Kaos och svek, stölder och girighet präglar ofta konkurser och denna var inget undantag. Mitt arbete med att få med SEAT i STCC var positivt, men stod och stampade. Tiden började gå mot en brytpunkt där jag inte kunde få bilar av vare sig SEAT eller BMW innan premiären så ett beslut var tvunget att tas. Det blev BMW. Bilarna kom så sent så att Göransson fick tre dagar och en shake-down, och jag bara en shake-down innan premiären.

Men vi ska dra tillbaka klockan till januari 2006. Jag och min trogne vapendragare Johan Kvick satt och diskuterade om vi: 1. Skulle bygga en ny verkstad eller ta över de gamla Volvo-lokalerna. Eller om vi… 2. Skulle bygga två nya BMW E90 eller tre, köpa en begagnad E46 till och bara renovera upp min 2005 bil. Vi hade att välja på en verkstad som kunde ha varit klar i slutet eller början av februari och två bilar som vi kunde ha börjat testa i Spanien i mitten av mars, till saken kan man också säga att dom begagnade bilarna skulle kostat halva kostnaden i drift och inköp och vara snabbare under hela 2006 än dom nya. Vad göra? Ähhhh, vi bygger nya bilar och ett nytt kontor och ny verkstad. Varför vara snål?

Nu startar det! Inga bilar, inga delar, inga motorer, ingen verkstad, inga mekaniker, inga reservdelar, ingen trailer, inga verktyg, inga kläder och ett Carrera Cup i kaos och inga pengar. Jo, visst hade vi sponsorer men man har aldrig nog, speciellt inte om man börjar med ett vitt papper och måste skaffa allt från början. Kranarna stod öppna och alla ville ha betalt. Jag sprang mellan möten med banken, kontoret, samarbetspartnerna, kontoret och tillbaka till banken igen. Personalproblem, ingen verkstad, inga bilar. Och så fortsatte det.

Första racen var kaotiska och som grädde på moset så kraschar Edward på Mantorp, och bilen "is no more". Min motor hade vevaxeln gått av på under kvalet och nya motorn rasade redan efter halva racet. Jag åker hem från Mantorp och har gråten i halsen. Ledsen för teamet, ledsen för Edward, orolig för budgeten och sist men inte minst ledsen för att vi inte kunde glädjas med Göransson som just vunnit första segern för teamet, bilen och säsongen. Personligen tror jag inte att jag kan "gå i väggen" men just då kändes det som att racingen, teamet, sponsorerna, BMW-bilen, kompisar, mobiltelefoner, fakturor, hotellrummen, testdagarna, motorer, BMW Motorsport, Carrera cup, STCC och STCC-teamen stod mig upp i halsen. Jag kan utan att darra på rösten eller flacka med blicken lova att värre kunde det nog inte bli.

Efter regn kommer sol.

Så säger man, och det är så sant som det är sagt. Regnet slutade och sommaren kom, jag åkte ut med båten och åkte mycket jetski. Jag hade turen att åka på magsjuka och fick tillbringa tre dagar med att sova. Trots att jag mådde dåligt, spydde och hade hög feber så kändes det bra att inte ha dåligt samvete att inte vara på jobbet, och jag fick sova. Efter att jag vaknat till behövde jag vara ensam. Batterierna psykiskt som fysiskt var urladdade och jag fick börja från början. Först var jag tvungen att hitta glädjen i arbetet.

Sedan började jag med mina lojala medarbetare att jobba med att påverka BMW att byta till sekventiell låda för att minimera antalet felväxlingar och kraschade motorer. Vi började få ordning på Öhlins-dämparna, och började överhuvudtaget – i slutet av augusti – att ta kontrollen över vårat eget race-team. Göransson levererade segrar och jag var rätt nöjd själv med körningen, det hände lite saker här och där som grusade en topplacering men jag var väl inte värd någon seger i år. Är man inte förberedd så är man inte och då kommer inte dom riktigt bra resultaten. Vi slutade tvåa i team-mästerskapet och tvåa i förarmästerskapet, men hjälpte BMW att slå Audi som bästa bil. Skit, tänker säkert många, men jag kan säga att jag har sällan känt en sådan stolthet, lojalitet, engagemang, långsiktighet och professionalism i något team jag kört i tidigare. Våra samarbetspartners och sponsorer har ställt upp på ett fantastiskt sätt, och vem ska kunna slå ett så starkt koncept 2007?!?

"We got it all, and we are not afraid to use it against you."

Nästa år!

Då har vi verkstad, mekaniker, verktyg, förare, ingenjörer, kontor, bilar, Öhlinare, växellådor, testdagar, trailar, sponsorer, pengar, förutsättningar, erfarenhet. Och sist men inte minst TID, massor med tid. Tid att förbereda oss, tid att vila, tid att umgås, tid att prata, tid att förbättra oss, och tid att träna hjärnan och kroppen för nu tänker vi vara förberedda. Vi ses 2007.

Betyg på konkurrenterna

Att betygsätta sina konkurrenter är alltid roligt och upprör eller roar. Här är mina tips och åsikter från 2006 och inför nästa år. Listans nummer kommer från den placering teamen fick i årets team-mästerskap.

1. KMS. Värdiga vinnare, första riktiga mästerskapssegern någonsin. Den här gången vann dom mästerskapet på riktigt, i samma reglemente som vi andra, utan fyrhjulsdrift. Bäst förberedda team, snabbaste bilarna, bästa organisationen. Inget att säga, en bra värdemätare 2007 för alla oss andra. (Men vad har hänt med Ekblom, han ser ju ut som Trötter i dom sju dvärgarna…)

2. Flash Engineering. Kaos och såpa i början, men ryckte upp sig och var snabbaste teamet dom sista racen. Kommer förberedda och rustade till tänderna 2007. Jag har viss insideinformation från just detta team…

3. WCR. Bästa chansen av alla att starta med segrar, teamet gjorde bort sig i depåstoppen och straffade bort sig i resten av mästerskapet. Inga segrar med kanske den bästa bilen och mesta erfarenheten, katastrof. Dom tog för lätt på depåstoppet i början, det blev deras fall. Kommer med nya bilar nästa år och blir farliga.

4. Engström Motorsport. Enbilsteam kan vara bra när allt fokus är på den som kör, men det kan också vara ett minus när man inte kan jämföra bilarna/förarna emellan. Har sin plats runt fyra, femma varje år och stannar säkert där 2007. Thomas Engström behöver en snabb teamkamrat, men frågan är om han vill ha en.

5. Volvo. Teamet på dekis. Det går bara sämre och sämre för Volvo-teamet, och jag har svårt att se att det kan vända till fornstora dagar när man alltid var i titelstriden. En vinst på Karlskoga. Ironiskt att den kom på en bana som motorn är viktigast på eftersom man hela tiden klagar på motorerna. Det känns viktigt att Volvo är konkurrensstarka i mästerskapet, men ärligt talat kan det vara lättare att skrapa fram en trissmiljon.

6. IPS Peugeot. Teamet som koncentrerat sig mer på att vara motvalls och gnällkungar än resultatet på banan. Jag tror att dom får rannsaka sig själva och komma tillbaka 2007 med ny attityd.

7. Elgh Motorsport. Tycker lite synd om Calle. Bra team, bra bil och mycket erfarenhet och god tid på sig att leverera. Samma problem som Flash Engineering med tekniska problem och ny bil så det ville sig inte riktigt. Tvåa i finalen är en fingervisning om var han tänker starta 2007-års premiär. I topp!

8. PTR. En av dom snabbaste bilarna och ett bra jobb av David Björk (Dave? Väx upp.). Det är alltid lätt att vara dom små, som kan göra succé med en sjätte plats. Får svårare 2007. Picko är ett unikum, nio liv och alltid med där det händer. Ska bli intressant vad den "gamle och racingen" hittar på 2007, för förvåna kommer han att göra som vanligt.

9. Opel. Måste börja leverera nu och det kan inte alltid vara förarens fel. Nicklas Karlsson hade en svår tid i ett team som letade efter sin förlorade identitet. In med Rustad eller en annan dokumenterad erfaren framhjulsdriftsförare och sortera ut bilen, för i sina bästa stunder så går den riktigt fort.

10. Team Mattias Andersson. Jag känner så starkt för att det ska gå bra för Mattias Andersson, men han behöver mer pengar, en ingenjör och en ny bil. Lycka till Mattias, du är en av STCC snabbaste förare, skaffa förutsättningarna nu och sätt alla på plats.

11. MB Sport. Starka sympatier med Tobias som jobbar vidare med sina bilar. Han kommer närmare och närmare men hur nära kan han komma? Jag håller tummarna för MB Sport 2007. Snygga bilar, snyggt team och bra grabbar som är värda all framgång dom kan få.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!