060529_stcc

Kaotiskt i Karlskoga när Dahlgren vann

Det är egentligen inte fråga om vad som hände på Karlskogabanan när Robert Dahlgren, Volvo, segrade. Den stora frågan är vad som i-n-t-e hände!

Det var dramatiskt nästan i överkant när årets andra STCC avgjordes på Gelleråsen utanför Karlskoga. Om man tar det i någorlunda turordning började det redan på kvalet. Dahlgren snabbast, men Janne "Flash" Nilsson, BMW, kom aldrig ut till Super Pole. Hans bakaxel rasade och det fanns bara helt felaktiga utväxlingar tillgängliga. Han kopplingsslirade sig till en sjundeplats i finalen. 

På uppvärmningsvarvet till finalen parkerade Duncan Huisman, BMW, med trasig drivaxel. Calle Rosenblad, BMW, hade också kvalproblem, hans bil var för låg vid efterkontrollen och han ställdes sist. I loppet snurrade han tidigt på grus, och det kunde ha varit ett vinnande recept! Calle bytte däck sent och hade regnet, som kom omedelbart efter målgång, kommit fem minuter tidigare, hade han bytt till regndäck och övriga hade tvingats gå in en andra gång för däcksbyte. Så blev nu inte fallet. 

Rickard Göransson, BMW, låg tvåa och försökte sätta världsrekord i tid för däcksbyte. Vilket resulterade i att han kvaddade i infarten till depån och slog sönder bakdelen på bilen. Det var egentligen inte så farligt, den totala tiden blev ändå den sjunde bästa, men bakre stötfångaren fladdrade vilt och han kallades in för att åtgärda detta. Slutade tolva.

- Kostade 60 000 kronor och tio poäng för seger, konstaterade teamchefen Jan "Flash" Nilsson. Edward Sandström, BMW, var på grymt åkhumör och gjorde en kanonomkörning av Fredrik Ekblom, Audi. Den femteplats han då erhöll förpassades till intet efter ett katastrofalt missförstånd vid däcksbytet. Helt fel bitar stod på plats när han kom in efter en miss i radiokommunikationen. Därefter korsade han linjen för när man får köra ut på banan igen för tidigt, växellådan trilskades och dagen var förstörd. 

Fredrik Ekblom var också på hugget men lyckades vid depåstoppet köra över däcksbytarmaterial från ett konkurrerande team och bestraffades för det med en extra depårunda. 

Robin Rudholm ledde större delen av loppet och såg ut som den slutgiltige vinnaren. Men inte heller här gick det vägen. När han kom ut efter däcksbyte, med åtta varv kvar av totalt 33, hade inte teamet dragit av en av de "stripes" på sidan av bilen som förkunnar att däcken är bytta. Detta för att publiken skall kunna uppfatta den informationen vilket de inte gör i alla fall eftersom "stripen" är för liten och sitter bland en massa annan information, läs sponsorlogotyper. Straffet för att inte ta bort tejp är i alla fall att gå in i depå igen och ta bort den, och där försvann segern. Rudholm slutade femma. Mitt i allt detta kaos rullade Robert Dahlgren i sin Volvo oberört vidare, Polestarteamet gjorde ett perfekt däcksbyte, och befann sig med knappa tio varv kvar i ledning, som han aldrig släppte. Tvåa Tomas Engström, Honda, före Thed Björk, Audi. och Johan Stureson, Peugeot. I stort sett de fyra av segerkandidaterna som inte hade några allvarliga problem under finalen. Men, det slutar inte där. Engström hade otrolig tur eftersom hans motor tackade för sig i den absolut sista kurvan och med ett varv till hade han tvingats bryta. Det nyintroducerade däcksbytet fortsätter att avgöra resultaten i STCC. 

Men det är uppenbart att det inte enbart är mekanikerna som kan schabbla till det, förarna verkar rätt kapabla till att fixa till det själva både före, i och ut ur depån.

Resultat, Gelleråsen:

1)Robert Dahlgren, Volvo S60.

2)Tomas Engström, Honda Accord Euro R.

3)Thed Björk, Audi A4.

4)Johan Stureson, Peugeot 407.

5)Robin Rudholm, BMW 320i

6)David Björk, BMW 320i

Totalt efter två tävlingar:

1)T. Björk, 16p 2)Engström, 14 3)Dahlgren, 10 4)Fredrik Ekblom, Audi A4, 8 5)Stureson, 7 6)D. Björk, 5.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer