081121-rally-sm-sponsor

Kris i SM för rally och rallycross!

De svenska mästerskapen i rally och rallycross har det inte lätt. Arrangörer sviktar och de tävlande väljer andra serier.

Rally-SM togs från i år över av arrangörerna till Svenska Rallyt. Det första de gjorde var att skriva ett däckskontrakt med Pirelli som är det ända tillåtna däcksmärket.

Däck är en helig ko bland rallyförarna och en av få utgifter som de kan få igen tack vare sponsring från lokala däckahandlare eller importörer.

Nu försvann denna möjlighet, i samma veva som finanskrisen tog sitt grepp om Sverige.

Vännäs MK ställde in sin tävling, oroliga för att det skulle komma för få startande. Nu har Norrköpings MK, sex månader innan, ställt in sin SM-final av samma anledning.

Svenska Rallyt backar nu på kraven om att alla förare måste köpa nya däck till varje tävling, det går bra att fortsätta köra på de som används till South Swedish Rally i slutet av maj, nästa SM-tävling.

Återstår att se om det hjälper. South Swedish Rally har i dag 16 anmälda förare.

Samtidigt har Supercupen, där du kan köra på vilket däck du vill, äver 100 anmälda till Holmen Skog-rallyt den 2 maj.

SM i rallycross har tagits över av promotorn Xtreme Events, men inte heller de har lyckats så väl att attrahera förare och arrangörer.

22 förare är i dag anmälda till rallycross-SM och det gäller samtliga klasser.

En annan serie, Rallycross Norden, lockar med en kvarts miljon kronor i prispengar i var och en av de fyra tävlingar som ska köras. Bara i huvudklassen, division 1, är 27 förare anmälda och förutom Kenneth Hansen är det i stort sett alla toppförare.

I den, deltagarmässigt, största klassen, Supernationella, står förare i kö för att få en plats i startfältet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!