Lotus Racing lanserar Evora GTC

Med breddade hjulhus, bredare däck och Lotus-kännetecknet ännu lägre vikt lanserar Lotus Racing en uppdaterad version av sin Evora GT4 Enduro som samtidigt byter klass till GTC.

Sportbilstillverkaren Lotus har nu släppt sitt senaste vapen i GTC-klassen i racing. Helt ny är bilen visserligen inte, bland annat har motor och växellåda hämtats över från GT4 Enduro. 

 Den stora förändringen är den lägre vikten i GTC jämfört med GT4 Enduro. 30 kilo har sparats när glasfibern i tak, dörrar och motorhuv blivit kolfiber och rutorna blivit plexiglas. Ny vikt är enligt Lotus mellan 1 130 och 1 140 kilo, beroende på utrustning. 

 – Bredare hjul ger våra kunder mycket större grepp och urval av däck. De breddade hjulhusen ger plats för det och ger bilen ett definerat utseende och får den att se mer muskulös ut utan att hämma luftmotståndet, säger Group Lotus ingenjör Louis Kerr i ett pressmeddelande.

 Förutom att plocka bort en del vikt har Lotus installerat både antispinn och ABS-bromsar från Bosch, som ställts in på Lotus bana i Hethel. Mycket av utvecklingen har skett i det typiskt engelska regnvädret.

 Under huven ruvar en fyra liter stor V6:a på 450 hästkrafter och 460 newtonmeter som kopplas samman med en sexväxlad sekventiell låda som skiftar växel med paddlar på ratten. 

 Bilen är bara utvecklad för bana i GTC-klassen vilket innebär att den kan ställa upp i MSA Endurance Series, Grand-Am GTC, brittiska GT-mästerskapet, VdeV Series och långlopp som till exempel Dubai 24-timmars och Bathurst 12-timmars.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr