Uppsynen är bister. Förmodligen inte medvetet eftersom han någon sekund senare spricker upp i ett ärligt leende. Det handlar snarare om fokus. Om att befinna sig i nuet. På racerbanan är alternativen till total närvaro få. Där bryts varje ögonblick ner till hundradels sekunder. Koncentration och reaktion. Efter racet tar den utdragna vardagen vid. Det är här skillnaderna märks. Vem tar tillvara på tiden allra bäst? Vem har koll på flest detaljer? Vem löper linan ut, utan att tappa glädjen och glöden?
Mattias Ekström gör inget halvhjärtat. ”Go hard or go home” är det motto han lever efter och han förväntar sig inget mindre av sin omgivning. Ingen detalj är för obetydlig. Vare sig det gäller träningsmetoder, mekanikernas mat eller hjälmens ventilation. Idéerna och förmågan att driva igenom dem har lett till framgångar även utanför DTM. Rally-proffs har satts på plats i WRC, Nascar-förare har fått lära sig att även skandinaver kan köra bil på amerikanskt vis och självaste Michael Schumacher har fått bita i gräset inför den obevekliga dalmasen. Det senare skedde i Race of Champions där de bästa förarna från olika motorsporter möts. Mattias har vunnit tävlingen tre gånger.
Ända sedan 2001 har Audi varit märket som Mattias tävlat för. Med ett konstant grävande i allt från tekniska detaljer och lösningar till processer och strukturer har han bidragit till utvecklingen av teamet och sporten som helhet. Och inom VW-koncernen, där Audi ingår, lyssnar man när Mattias pratar – ända upp på högsta ledningsnivå. Känslan för detaljer fascinerar och vi är många som med spänd förväntan följer var den känslan kan ta Mattias och Audi härnäst.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.