100812-ekström-nascar

Mattias Ekström i hemligt NASCAR-test

Helt oväntat åkte Mattias Ekström i veckan till USA för att testa NASCAR igen, denna gång på ovalbana och nu tar spekulationerna om att han snart kör NASCAR på heltid fart igen.

Det var återigen Red Bull som stod för inbjudan och de var troligen djupt imponerade av svenskens framfart förra gången. Nu gällde testet en liten kort ovalbana i Georgia, som inte används för NASCAR i de stora sammanhangen: Banan han testade på var  Greasham Motorsports Park, en kort ovalbana.

Ingen av de stora amerikanska NASCAR-siterna rapporterade om testet, som Mattias genomförde som ende förare, så pass inofficiellt var det. Sent i går kväll fick vi tag på Mattias i Schweiz som ganska fåordigt kommenterade att det gått bra.

Enligt källor vi pratat med är det dock troligt att Mattias redan i år gör ytterligare en NASCAR-tävling på just en kort oval. Om han redan nästa år tar steget att köra NASCAR är oklart. Han bör i så fall även prova på en super-Speedway där farterna är runt 330 km/h.

Att han klarar av det råder det väl inga större tvivel om. Har man vunnit Race of Champions tre gånger och slagit såväl Michael Schumacher som Sebastien Loeb och på vägen dit eliminerat några av de bästa NASCAR-förarna har man de kvaliteer som krävs.

Extra: Vi pratade mer i dag med en mindre stressad Mattias Ekström. Han förklarade att han gjorde detta bara för att han ville prova på och att det är kul med nya grejer. Men vill ju prova allt, menade Mattias.

Det stämmer nog till viss del men jag tror personligen inte att Red Bull lägger de pengar och energi som går åt för en sådan här övning bara för att Mattias tycker det är kul! Dessutom, Red Bull är PR-minded så det räcker, men höll allt hemligt och deras pr-ansvarige vill inte ge några kommentarer. Jag är övertygad om att det blir mer NASCAR-lopp för Mattias redan i år.

I alla fall tyckte Mattias att det var riktigt roligt, och udda, att köra ovalbana. En helt annan typ av racing än den han är van vid och helt andra krafter som tar vid. I vanlig racing är det ju mycket sidokrafter som spelar in, här handlar det mest om “downforce”, alltså att bilen trycks ner mot asfalten.

Mattias sa vidare att “varför skulle de välja mig att köra ovalbana när de har massor med andra förare som kört så mycket mer, jag har bara gjort en och en halv dag”.

Även om det redan skulle vara klart att Mattias ska köra får han inte säga något officiellt om detta, för att inte PR-biten ska drabbas när det väl offentliggörs, och har man känt Mattias Ekström sedan han debuterade i STCC vet man att det bor minst en räv bakom varje öra.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!