100621-ekström nascar

Mattias Ekström ledde i NASCAR!

100 000 åskådare på Infineon Raceway norr om San Francisco hade aldrig hört talas om Mattias Ekström som gjorde NASCAR-debut på söndagen. Nu vet alla vem han är! Häng med på PeO Kjellströms sista rapport från tävlingarna där borta i USA.

Det var ett strålande väder över Infeneonbanan. Redan klockan 06.00 på morgonen ringlade köerna långa trots att många av fansen varit där sedan i fredags och bott i campers eller tält.

Mattias Ekström med flickvän Heidi tvingades också vara ute i tid och redan 06.30 var de på plats, då hade de också fått köra sex mil från Oakland där de bodde under helgen.

Med startruta 38 var det inte många som trodde att svensken skulle göra något större väsen av sig. Men de känner som sagt inte Mattias Ekström.

Han började med att avancera sakta, någon placering per varv. Men när den första gulflaggen kom gjorde teamet ett genidrag. På varv 12, under gulflagg då man inte får köra om, gick Mattias in och bytte däck. Bara ett fåtal förare gjorde detsamma.

Sedan började avancemanget på allvar. Mattias plockade många bilar på banan och när samtidigt de övriga förarna började få slitna däck och efter drygt trettio varv var tvungna att gå in och byta avancerade Mattias som en raket i resultatlistan.

På banan såg det faktiskt ut som om han inte gjort annat än kört NASCAR i hela sitt liv!

På varv 33 stormade han förbi teamkamraten Scott Speed. På varv 34 var han trea. Och på varv 37 tog han över ledningen!

Åskådarna bara gapade och undrade om det var något fel på deras Budweiser eftersom de såg i syne.

Men, det gjorde de inte. I sin första NASCAR-tävling, som förste svensk, ledde Mattias Ekström.

Det var förstås på lånad tid men under sju varv var det svenskt i toppen i Toyota/Save Mart 350. Magiskt och historiskt. Jag rös i den trettiogradiga värmen.

Mattias passerades av tävlingens giganter, Marcos Ambrose och Jimmie Johnson, men höll tredjeplatsen länge och väl. Låg fint med och fightades om en plats bland de sex bästa tills det var dags för sista däckbytet då han halkade ner, men bara tillfälligt. Han avancerade åter i fältet och på varv 90 av de 110 låg han tolva och hade god fart i bilen. Det luktade topp tio lång väg. Minst.

Men på varv 92 blandade sig Brad Keselowski i leken och petade runt Ekström som fick se bil efter bil passera. Han var nere på 34:e plats.

Mattias lade sig inte för det utan gasade på om möjligt i ännu värre tempo och körde upp sig tretton placeringar på de återstående arton varven, blev till slut nummer 21. Oslagbart!

Det var ett hett lopp. Många krascher, och så Ekströms uppkörning. Ingen annan avancerade så mycket som Mattias. Det var så hett att en vattensprinkler faktiskt utlöste i pressrummets omedelbara närhet! Då förstår ni…

Mattias var strålande glad efter racet:

– Allting motsvarade mina förväntningar. Det var synd att vi inte fick ett bättre resultat. Bilen var grymt bra under tävling, teamet hade gjort ett kanonjobb efter kvalet, jag är stolt över alla och det kändes enormt skönt att leda i NASCAR. Jag skulle älska att komma tillbaka och köra här, sa Mattias.

Mattias har fått ett halvt löfte om att köra ovalbana redan i år, under förutsättning att det gick bra på Infeneon. Om inte detta kallas bra vet jag inte vad han behöver göra.

Crew chief Jimmy Elledge var nöjd:

– Det har varit en ära att arbeta med Mattias hela helgen. Nu vet hela NASCAR-världen vem han är. Synd bara att resultatet inte blev bättre, det var Mattias värd.

Det var inte bara Mattias Ekström som skapade dramatik.

I ledning inför de avslutande varven återfanns Marcos Ambrose före Jimmie Johnson. Men med sex varv kvar att köra, under gul flagg, får Ambrose snilleblixten att stänga av motorn i nedförsbacke. För att spara bränsle.

Men motorn startade inte omedelbart och Jimmie Johnsson med flera stormade förbi. Ambrose fortsatte en helg han aldrig kommer att glömma med att besöka gräset vid sidan av banan och sedan köra på Jeff Burton. Han blev sexa i mål och gråter säkert fortfarande i ensamhet.

Mattias Ekström hade bråttom från banan för att hinna med ett flyg till Tyskland. Men det var många som ville hylla och prata. Frågan är om han hann med.

Men en ännu större fråga är om Mattias återfinns i NASCAR redan till nästa säsong. Han är en vinnarskalle utav guds nåde och i DTM är det teamorder som gäller efter de inledande racen. Det passar inte Mattias.

Charlotte, USA, nästa?

Läs mer om Ekströms NASCAR-äventyr

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!