Foto: Audi Sport

Mattias Ekström om DTM 2013 och framtiden

Mattias Ekström har utan tvekan haft en blandad DTM-säsong 2013. Men sjundeplatsen i förarmästerskapet berättar inte hela historien. Diskvalificeringen från tävlingen på Norisring efter att Ekström tog Audis första hemmaseger på 10 år beskriver sannolikt svenskens DTM-säsong bäst.

Hade Ekström inte blivit diskad från sin första seger sedan Valencia 2011 hade Audi-föraren slutat på tredje plats i mästerskapet.

Vi träffar Ekström ett par dagar efter DTM-finalen på Hockenheim för att prata om 2013-säsongen, planerna för 2014 och hur Ekström hjälpte BMW-föraren Andy Priaulx inför DTM-finalen.

Vi börjar med Bathurst, hur var det och vad tyckte du om bilarna?

– Motorerna är trevliga då de har mycket effekt och bilarna är välbyggda. Om jag fick önska något så vore det att minska vikten något och göra dem lite mer livliga. Downforce-nivån är inte speciellt hög och det är vad som gör racingen så bra, du kan köra nära konkurrenterna. Greppnivån är rätt låg, något som också bidrar till bra racing. Det är rätt enkelt att göra ett misstag och det är inte lätt att köra en av de här bilarna utan att hamna i problem. Det kan vara en flat-spot, överstyrning, understyrning och du behöver vara försiktig när du går på gasen. Det är rätt svårt att sätta ett perfekt varv då bilen hela tiden rör sig väldigt mycket.

Hur annorlunda är den jämfört med din DTM-bil?

– När du är på ett flygande varv med DTM-bilen på nya däck och lite bränsle, det är en riktigt skön känsla. När du kör V8 Supercars-bilen och har kvaldäck så är den inte alls i närheten av samma känsla. Det är mest för att du har väldigt mycket downforce i DTM, breda däck och kolfiber överallt. Känslan över ett varv är väldigt, väldigt annorlunda.

Hur kommer det sig då att du sa att du gillade att köra V8 Supercars-bilen mer?

– Jag gillar många olika typer av motorsport, men det som gör det riktigt bra för mig är när du kan ligga nära konkurrenterna, kämpa om de små marginalerna och göra en skillnad som förare. Det kommer alltid att vara, oavsett om det är DTM eller F1, en begränsande faktor med bilarna eller reglerna. I F1 är ofta däcken och föraren en begränsande faktor: "Hur bra är däcket, hur bra är föraren? Hur mycket tid tappar han för att han tar hand om däcken? När däcken är nya, behöver du inte ta hand om dem då?" Det betyder att det mycket är upp till bilen och föraren.

– Jag anser att mästerskap kommer bli mer spännande om du lägger mer betydelse på föraren, då kan du som förare göra skillnad när däcken börjar slitas och det är bra. DTM är väldigt jämnt vad gäller varvtider, men inte tidsdifferenser i tävling. Jag föredrar täta race framför jämna varvtider. I DTM, som har mycket downforce, är det inte speciellt enkelt att ligga nära bakom. Mindre grepp och downforce gör att du kan ligga närmare föraren framför, som i V8 Supercars.

Så mindre grepp och downforce tar fram förarens skicklighet bättre?

– Alla pratar om att Europa har minst effekt i tävlingsbilar. Ta NASCAR och V8 Supercars som exempel. I V8 Supercars har du runt 630 till 650 hästar. I NASCAR har du över 800 hästar! Europa har alltid legat efter i effektnivå. Jag minns att en förare sa för ett tag sedan att: "Jag ska sluta tävla när min gatbil har mer effekt än min tävlingsbil." Jag tror att det var J.J. Lehto. Men allvarligt talat, var är den gyllene medelvägen där man inte har för mycket eller för lite effekt?

– I min värld så har V8 Supercars hittat helt rätt med sina regler för sin marknad. När du ser att de har fyra miljoner TV-tittare i ett land med 23 miljoner människor, då måste man säga att de har hittat rätt formel för sin marknad. Ingen tvekan.

Vad tror du är den bästa vägen att gå för att förbättra DTM?

– Jag ser inte att nya regler behövs, det handlar om att ändra det vi har. Sporten behöver vara underhållande och ge bra valuta för pengarna. Folk vill se omkörningar. De vill se backspeglar som flyger, de vill se förare som knuffas, förare som kör av och lite krascher. De vill se förare som, vare sig du gillar det eller inte, är rätt aggressiva. De vill ha karaktärer som vågar säga vad de tycker.

Hur ser det ut för 2014? Skulle du kunna tänka dig ett delat program mellan V8 Supercars och GT med Audi?

– Allvarligt talat, jag måste ha ett par möten, sedan får vi se vad som händer. Jag överväger mina alternativ just nu och funderar på mina möten med Audi och några andra. Först och främst måste jag lista ut var jag kan prestera bra och sedan var jag är nöjd. Det kommer ta några veckor att lista ut.

Innebär det kontakt med andra DTM-team eller team i andra mästerskap?

– Jag menar definitivt Audi! Jag har haft det mycket bra med dem under de senaste åren och det finns inget negativt med dem. Men å andra sidan vet folk mitt mott: "Go hard or go home." Alla vet också att även om det är sista varvet så kommer jag inte ge upp förrän målflaggan faller.

– Men vad gäller min karriär så börjar jag mina sista varv nu. Jag menar inte de absolut sista varven, bara de sista. Det kan vara ett, tre, fem eller tio varv, det är definitivt inte de första i alla fall. Jag kommer definitivt ge allt, så det blir full attack tills jag slutar. Jag har ett personligt mål och det är att avsluta min karriär med nummer ett på bilen.

Volvo kör V8 Supercars nästa år, du är svensk, Polestar är svenskt. Skulle du vara lockad om ett erbjudande kom?

– När jag var i Australien träffade jag Christian Dahl från Polestar och visst pratade vi om planer och idéer som de har. Men å andra sidan så har jag inte funderat på det sedan jag åkte från Australien. Det har varit rätt mycket under de senaste sex veckorna i mitt liv, så jag har inte riktigt haft tid att tänka på allt som har hänt på senaste. Jag kommer ha lite lugn och ro om ett tag, men som sagt, mitt huvudmål är att sluta med nummer ett på min bil.

Hur var Mount Panorama-banan att köra under Bathurst-tävlingen?

– Den var speciell för mig då det var grönt överallt. Det är som att köra rally då du inte har någon avåkningszon på 90 procent av banan. Det finns lite på nedre delen av banan, men inget där uppe. Gör du ett misstag så får du betala direkt. Det kommer att göra ont. Första gången jag körde upp till Skyline och ner mot Forrest's Elbow så hade jag inte en aning om hur brant det var! Det är så brant och bilarna är så tunga, det gör att du verkligen måste ta i. När du kommer ner till Forrest's Elbow så är du typ "Wow, jag klarade det!" Sedan är det full gas och bilarna accelererar verkligen ordentligt. Du håller ungefär 297 km/h på väg ner mot The Chase. Jag har inte lyckats bräcka 300 km/h-barriären i en touring car, men jag var nära på Mount Panorama!

Hjälpte det dig något att arbeta med Andy Priaulx som du delade bil med under Bathurst?

– Det var trevligt att lära känna Andy. Jag känner honom sedan tidigare, men när man jobbar tillsammans är det annorlunda. Från ett körperspektiv så tror jag inte jag lärde mig så mycket av honom. Det handlade mer om hur man tävlar på Bathurst, man kan lätt se att han är en intelligent förare då han inte kraschar speciellt ofta.

– Vad gäller körteknik så var det enda jag tog med mig från Bathurst att man inte ska bryta inlärd bromsteknik. V8 Supercars-teamet bad mig bromsa med högerfoten och det var fruktansvärt, jag kunde bara inte göra det. Jag gick tillbaka till att bromsa med vänsterfoten och allt gick mycket bättre.

–Det tog jag vidare till Andy (Priaulx) vad gäller de problem han haft i DTM. Jag sa: "Hallå, om du har bytt fot att bromsa med efter att du började tävla i DTM så är det anledningen till att du är så dålig där." Han sa: "Verkligen, tror du det?" Jag sa: "Visst, om du har känt som jag har kände under de första V8 Supercars-testpassen i Australien, så förstår jag att du inte har presterat i DTM. Om du åker till finalen på Hockenheim och bromsar med högerfoten så kommer du ha din bästa tävlingshelg i livet."

–Vad hände? Han åkte till Hockenheim, tog sig till Q4 och fick sitt bästa resultat för året!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!