Foto: Audi Communications Motorsport

Mattias Ekström tog efterlängtad seger på Norisring

Mercedes Robert Wickens tog sin första pole position men det var Mattias Ekström och hans Audi som gick segrande ur helgens DTM-deltävling på Norisring och bröt därmed en elva år lång torka för Audi.

Mercedes-föraren Robert Wickens gjorde ett imponerande kval på lördagen och tog därmed sin första pole position. För Mattias Ekström, som inte har övertygat så här långt in på säsongen, blev det en nionde plats i kvalet men det skulle inte komma att bli något problem.

 Början på loppet längs stadsbanan i Nürnberg blev stökigt. Säkerhetsbilen gick ut för andra gången på varv tolv. Något som gjorde att flera förare hade fullföljt sina två däckbyten redan innan racet drog igång igen på det 20:e varvet.

– Jag låg så långt fram att vi bedömde att det var smartare att köra på de optionsdäck jag precis bytt till, säger Mattias Ekström.

Ekström tillhörde den toppfyra-grupp som drog ifrån vid återstarten och där alla endast bytt däck en gång. Med de mjuka däcken kunde Ekström köra om Spengler i en snygg manöver i Grundigkurvan för en tredjeplats. Näste man på tur var Wickens och Ekström bromsade sig förbi inför Grundigkurvan på det 24:e varvet.

– Sedan kunde jag koncentrera mig på att göra snabba varvtider för att dra ifrån klungan bakom och samtidigt spara så mycket däck som möjligt, och Eduardo tänkte likadant så vi fungerade väldigt bra där framme, säger Mattias Ekström.

Ekström låg sedan bakom märkeskamraten Mortara i 40 varv. Samtidigt drygade de bägge Audiförarna hela tiden ut avståndet till den jagande klungan med bilar som gjort sina två däckbyten. På varv 64 tog sig Ekström sedan om Mortara, återigen i Grundigkurvan.

– Mortara hade lite problem under inbromsningen så jag kunde gå om honom utan problem, säger Mattias Ekström.

Svensken fortsatte sedan på sina mjuka däck och gick in för byte först på det 78:e varvet. Efter ett snabbt pitstopp kunde Ekström sedan defilera i mål och ta sin 18:e DTM-vinst. Det här var Ekströms första vinst sedan Valencia 2011 och den första på elva år för Audi på Norisring. Att Mattias fick fira sin födelsedag på det här sättet var förstås extra roligt.

Medan Ekström slutförde loppet i lugn och ro blev det dramatiskt bakom honom då Paffet och Mortara skulle göra upp om andraplatsen. Italienaren tog sig till slut förbi britten genom att, mycket fult, köra in i baken på Mercedesen och knuffa den av banan. På sista varvet tog Paffet sin hämnd genom att parkera framför Mortara i utgången av Bahnhofkurvan. Båda fick promenera sista biten till målflaggan och Robert Wickens kunde ta andraplatsen.

1. Mattias Ekstrom Abt Audi  1h12m14.698s 

2. Robert Wickens HWA Mercedes    +2.646s 

3. Christian Vietoris HWA Mercedes +6.282s 

4. Daniel Juncadella  Mucke Mercedes +7.039s 

5. Mike Rockenfeller  Phoenix Audi  +8.411s 

6. Bruno Spengler  Schnitzer BMW +17.083s 

7. Roberto Merhi  HWA Mercedes  +18.594s 

8. Joey Hand  RBM BMW +31.198s 

9. Andy Priaulx  RMG BMW   +34.909s 

10. Marco Wittmann MTEK BMW  +35.595s 

11. Dirk Werner  Schnitzer BMW  +40.426s 

12. Filipe Albuquerque Rosberg Audi +42.675s 

13. Timo Glock  MTEK BMW +42.867s 

14. Miguel Molina  Phoenix Audi +44.568s 

15. Adrien Tambay  Abt Audi  +54.091s 

16. Augusto Farfus  RBM BMW +1 varv

Mästerskapsställning:

1. Mike Rockenfeller; Audi,  69

2. Bruno Spengler, BMW,  67

3. Christian Vietoris, Mercedes,  55

4. Gary Paffett, Mercedes,  47

5. Mattias Ekström, Audi,  45

6. Robert Wickens, Mercedes,  45

7. Augusto Farfus, BMW,  33

8. Marco Wittman, BMW,  33

9. Dirk Werner, BMW,  22

10. Daniel Juncadella  20

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!