DTM-seriens enda stadsbana har bara fyra kurvor men tillhör ändå mästerskapets absoluta höjdpunkter. Tävlingen på Norisring är DTMs motsvarighet till Monacos Grand Prix. Banan kombinerar mycket snabba och extremt långsamma partier och i Schöller S ligger bilarna bara millimetrar från räcken och murar.
Det gäller med andra ord att hålla tungan rätt i mun och händerna stadigt om ratten. I helgens filmklipp är det just ratten vi tittar närmare på. Formad som en flygplansspak och fylld med olika knappar ger den vid första anblick ett komplext intryck – men ge herr Ekström ett par minuter så klarnar bilden avsevärt.
Följ Mattias Ekström och DTM på teve
Missa inte det direktsända kvalet idag, klockan 14.35 på TV10 ochviaplay.se. Racet visas på söndag, klockan 13.15 på TV10 ochviaplay.se. Sammandrag på Viasat Motor 22:00 lördag och 22:30 söndag.
Läs mer om racerrattens utveckling och hur funktioner från motorsporten förbättrar produktionsbilar, klicka här!
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.