Mattias Ekström visar hur en DTM-ratt fungerar

Ta plats i kupén och se Mattias Ekström visa hur en DTM-ratt fungerar.Missa inte detta allmänbildande inslag om knappar på racerbilsrattar direkt från Norisring i Nürnberg.

 DTM-seriens enda stadsbana har bara fyra kurvor men tillhör ändå mästerskapets absoluta höjdpunkter. Tävlingen på Norisring är DTMs motsvarighet till Monacos Grand Prix. Banan kombinerar mycket snabba och extremt långsamma partier och i Schöller S ligger bilarna bara millimetrar från räcken och murar. 

Det gäller med andra ord att hålla tungan rätt i mun och händerna stadigt om ratten. I helgens filmklipp är det just ratten vi tittar närmare på. Formad som en flygplansspak och fylld med olika knappar ger den vid första anblick ett komplext intryck – men ge herr Ekström ett par minuter så klarnar bilden avsevärt.

Följ Mattias Ekström och DTM på teve 

Missa inte det direktsända kvalet idag, klockan 14.35 på TV10 ochviaplay.se. Racet visas på söndag, klockan 13.15 på TV10 ochviaplay.se. Sammandrag på Viasat Motor 22:00 lördag och 22:30 söndag.

Läs mer om racerrattens utveckling och hur funktioner från motorsporten förbättrar produktionsbilar, klicka här!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!