Det var inte bara födelsedag för Lewis Hamilton i går utan också all anledning att dra extra på smilbanden med ett nysignat kontrakt med McLaren som ger honom motsvarande 900 miljoner kronor över fem år. Men mest intressant för oss motorsportintresserade är nog ändå inte storleken på hans plånbok utan vilken bil han och Heikki Kovalainen ska köra under 2008.
Bilen som Mercedes-Benz presenterade i går går under namnet MP4-23. Vid presentationen i Stuttgart medverkade, förutom journalister, folk från Mercedes och McLaren. Daimler-chefen Dieter Zetsche var självklart den som avtäckte bilen som har genomgått 3 000 timmars utveckling i vindtunnel. Utvecklingen av MP4-23 satte igång redan i november 2006. Byggandet av bil med chassinummer ett påbörjades i början av december 2007 och avslutades för bara ett par dagar sedan.
Rent visuellt ser man inga större skillnader mot förra bilen, MP4-22. Men från och med nu ska de flesta aerodynamiska ytorna på bilen uppgraderas och allt ska vara färdigt innan första racet i Australien senare i vår.
Utvecklingsarbetet för F1-bilen som ska köras 2009 satte igång redan så tidigt som november 2007.
Tror du att Lewis Hamilton lyckas bättre i nya bilen än förra säsongen då han slutade på andra plats totalt? Eller du kanske håller Heikki Kovalainen som favorit? Dela med din om dina F1-tankar 2008 i kommentarerna.
Teknisk data MP4-23
På engelska
Motor
• Type: Mercedes-Benz FO 108V
• Capacity: 2.4 litre
• No. of cylinders: 8
• Max. rpm: 19,000 (FIA regulatory limit since 2007)
• Bank angle: 90O
• Piston bore maximum: 98 mm (FIA regulation)
• Bore spacing: 106.5 mm
• Number of valves: 32
• Fuel: Mobil 1 Unleaded (5.75% bio fuel)
• Lubricants: Mobil 1, newly developed 2008 formula for lower friction and better wear resistance
• Engine: 95kg (minimum FIA regulation weight)
Transmission
• Gearbox Speeds: Seven forward and one reverse
• Semi-auto: Yes
• Driveshafts: McLaren
• Clutch: Hand-operated
Övrigt
• Chassis: McLaren moulded carbon fibre/aluminium honeycomb composite incorporating front and side impact structures. Contains integral safety fuel cell
• Front Suspension: Inboard torsion bar/damper system operated by pushrod and bell crank with a double wishbone arrangement
• Rear Suspension: Inboard torsion bar/damper system operated by pushrod and bell crank with a double wishbone arrangement
• Suspension Dampers: Koni
• Electronics: McLaren Electronic Systems control units incorporating electronics for chassis, engine and data acquisition. McLaren Electronic Systems also supplies the electronic dash board, alternator voltage control, sensors, data analysis and telemetry systems
• Bodywork Construction: One-piece engine cover; separate sidepod covers; separate floor section, structural nose with integral front wing.
• Tyres: Bridgestone Potenza
• Radios: Kenwood
• Race Wheels: Enkei
• Batteries: GS Yuasa Corporation
• Steering: McLaren power-assisted
• Instruments: McLaren Electronic Systems
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.