Nissan DeltaWing

Nissan DeltaWing ställer upp i Le Mans – ska förändra motorsporten

Ska du följa årets 24-timmars på Le Mans på din teve får du inte tro att du satt på en Batman-film av misstag när du ser den här bilen. Det här är nämligen Nissans bidrag till tävlingen, en experimentbil med syfte att förändra långloppsracingen för all framtid.

Det är inte första gången Nissan kör 24-timmars på Le Mans, men det är första gången som Nissan med all sannolikhet kommer att stjäla mest uppmärksamhet av alla bilar på plats i mitten av juni senare i år.

 Bilen heter Nissan DeltaWing och liknar i stort sett ingenting annat vi tidigare vilat ögon på utan liknar mer en toppfartsbil ämnad för Bonneville Salt Flats. Första frågan man ställer sig är hur den ska kunna ta en kurva snabbt. Men Nissan uppger faktiskt att DeltaWing ska klara varvtider runt Circuit de la Sarthe som ligger mellan LMP1- och LMP2-klasserna.

 Detta trots att motorns uteffekt endast kommer att ligga omkring 300 hästkrafter, det vill säga hälften av vad konkurrenterna kör med under huven. DeltaWing har andra fördelar som väger upp svagheten effektmässigt. Vikten är extremt låg, ungefär hälften jämfört med bilarna i de vanliga sportvagnsklasserna. Luftmotståndskoefficienten är även den vara hälften av vad LMP-bilarna uppnår.

 Nissan är inte ensamma om att utveckla DeltaWing. I grunden är det en amerikansk skapelse som tagits fram av den i USA verksamme brittiske konstruktören Ben Bowlby, den amerikanske motorsportentreprenören Don Panoz, All-American Racers med den amerikanske förre F1-föraren Dan Gurney i spetsen, Duncan Daytons Highcroft Racing Team samt Michelin Tyres North America.

 Men det är alltså Nissan som står för grunden av drivlinan, nämligen motorn. Den direktinsprutade bensinmotorn med turbo, DIG-T kallad, har en cylindervolym på 1,6 liter fördelat över fyra cylindrar (LMP1- och LMP2-bilar får ha max 2,0 liters cylindervolym). Effekten är som tidigare nämnt omkring 300 hästkrafter. Men syftet med motorn och hela konceptet är bränslesnålhet. Bilens konstruktör, Ben Bowlby, säger att DeltaWing är extremt snål.

 – Allt eftersom tävlingsreglementen blivit allt striktare med tiden har tävlingsbilar kommit att se nästan likadana ut samtidigt som tekniken i dem fått allt mindre betydelse vid utvecklingen av vanliga personbilar. Det här är något som Nissan DeltaWing tänker ändra på, och vi var ett självklart val när det gällde en passande partner för projektet, säger Andy Palmer som är chef på Nissan.

 Om Nissan med sitt deltagande med DeltaWing i årets 24-timmars på Le Mans lyckas med att förändra motorsporten och långloppsracingen återstår att se. Vad som däremot är känt är att DeltaWing deltager som experimentbil och därmed är utom tävlan då det inte finns något motorsportsreglemente som den passar in under. Men kanske inom en snar framtid...

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!