Nissan själva beskriver den nya Le Mans-racern som en ”innovativ ny LM P1-racerbil som ingen anna Le Mans-bil”. GT-R LM Nismo har en frontmonterad dubbelturboladdad 3,0-liters V6:a med ERS, kinetic energy recovery system, som levererar 1 250 hästkrafter.Kraften skickas via en sekventiell femväxlad låda och hydraulisk differentialbroms till framhjulen. Bilen väger in på totalt 880 kilo varav drivlinan står för cirka hälften av vikten. Karosspanelerna är i kolfiber medan vindrutan är tillverkad av polykarbonat-plast, bak sitter en justerbar spoiler.Innanför de magnesiumgjutna 16-tums BBS-fälgarna med centrumbult levereras bromskraft av Nismo-utvecklade sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. GT-R LM Nismo mäter 465 centimeter på längden, 190 centimeter bred och 103 centimeter hög. Förarna, som ej är presenterade ännu, spänns fast med fempunktsbälte och kan greppa tag i en racingratt med LCD-skärm från Nismo, samt se vad klockan är på ur levererade av samarbetspartnern Tag Heuer.Nissan GT-R LM Nismo kommer att delta i LM P1-klassen, och stå på startlinjen på Silverstone när första deltävlingen i FIA World Endurance Championship drar igång 12 april.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.