061001_f1

Nu är det helt jämnt

Klockan åtta på morgonen, svensk tid, startade Kinas GP men en något oväntad startuppställning. Fernando Alonso stod i Pole Position medan Michael Schumacher bara var sexa men loppet fick en annan utgång.

Det regnade i Shanghai under helgen och så även under söndagen. Men när loppet närmade sig start upphörde regnet och det började torka upp. Samtliga team satte på så kallade intermediate däck som inte riktigt är regndäck men inte heller vanliga slicks utan någon sorts blandning och då märktes den tydliga skillnaden på Bridgestone- och Michelindäck.

Michelindäcken, som bland annat Renault kör med, gick väldigt bra så länge det fortfarande var blött men blev för varma när det torkade upp. Bridgestonedäcken, som bland annat Ferrari kör med, gick sämre när det var blött men bättre och bättre när det torkade upp.

Det innebar att Fernando Alonso och Giancarlo Fisichella kunde dra iväg ordentligt i starten, även Kimi Räikkönen i McLaren som också kör Michelindäck fick upp ett bra tempo. Räikkönen tvingades dock bryta pga motorproblem.

Det blev dock torrare och torrare och efter ungefär halva loppet var Schumacher ikapp Alonso och Fisichella som då log etta och tvåa och då hade Alonso haft ledningen med över 25 sekunder. Det tog inte långt tid förrän Schumacher var förbi Alonso och började jaga Fisichella som tagit ledningen.

När det blev tillräckligt torrt var det dags att dra på slicks för men ett misstag i däcksbytet kostade Alonso tio sekunder extra och han tappade ännu mer. Schumacher gick in i depå ett varv före Fisichella och den senare tog då i ordentligt för att vinna tid. När Fisichella var klar med sitt depåstopp kom Schumacher, som då fått ordentlig värme i sina nya däck, i full fart bakifrån och Fisichella som då hade kalla däck och inte i närheten samma fäste kunde inte göra något annat än att släppa förbi Schumacher som kunde ta en säker ledning.

Efter ytterliggare några varv var Alonso ikapp Fisichella som efter teamorder snällt släppte sin teamkompis och nu var Schumacher etta och Alonso tvåa. Alonso var då den snabbare av de två och han tog i ordentligt och såg inte ut att vara rädd för att snurra som så många andra gjort. Schumacher behöll dock sitt lugn och sin ledning hela vägen in i mål och var cirka tre sekunder före sin yngre konkurrent i mål.

Tredjeplatsen tog Giancarlo Fisichella enkelt hand om men den var otrolig kamp om fjärdeplatsen. Jenson Button, Rubens Barichello, Pedro de la Rosa och Nick Heidfeld kom in mot sista kurvan i en stor klunga, då med Heidfeld först av alla. Kaos uppstod i och med att en varvad bil fanns med i samma klunga, två bilar blev påkörda och hamnade på sidan av banan, värst gick det för Heidfeld som snurrade runt och kom iväg sist av de fyra. Alla kunde dock ta sig i mål efter ordningen Button, de la Rosa, Barichello och Heidfeld. Den åttonde och sista poängplatsen tog Mark Webber precis framför näsan på David Coulthard som bara var 0,2 sekunder före i mål.

Michael Schumacher tog därmed sin 91:a seger i karriären och tio nya poäng, Fernando Alonso tog åtta. De båda ligger nu helt lika på 116 poäng vardera med endast två lopp kvar att köra. I märkesmästerskapet leder Renault nu med en poäng efter att Ferraris andreförare Felipe Massa tvingades bryta efter en mindre kollision med David Coulthard.

Det är olidligt jämnt inför de två avslutande loppen i Japan och Brasilien. Japan är redan nu på söndag den 8 oktober och Brasilien är ytterliggare två veckor senare, den 22 oktober.

Resultat Kinas GP

1. Michael Schumacher, Tyskland, Ferrari

2. Fernando Alonso, Spanien, Renault

3. Giancarlo Fisichella, Italien, Renault

4. Jenson Button, Storbritannien, Honda

5. Pedro de la Rosa, Spanien, McLaren-Mercedes

6. Rubens Barichello, Brasilien, Honda

7. Nick Heidfeld, Tyskland, Sauber-BMW

8. Mark Webber, Australien, Williams

Förarmästerskapet efter 16 körda tävlingar

1*. Michael Schumacher, Ferrari, 116 p

1. Fernando Alonso, Renault, 116p

3. Giancarlo Fisichella, Renault, 63p

4. Felipe Massa, Ferrari, 62p

5. Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes, 57p

6. Jenson Button, Honda, 45p

7. Rubens Barichello, Honda, 28p

8. Juan Pablo Montoya, McLaren-Mercedes 26p, 

9. Nick Heidfeld, Sauber-BMW, 22p

10. Pedro de la Rosa, McLaren-Mercedes, 18p

10. Ralf Schumacher, Toyota, 18p

Märkesmästerskapet

1. Renault, 179p

2. Ferrari, 178p

3. McLaren-Mercedes, 101p

4. Honda, 73p

5. Sauber-BMW, 35p

6. Toyota , 30p

7. RBR-Ferrari, 16p

8. Williams-Cosworth, 11p

9. STR-Cosworth, 1p

* Schumacher rankas etta eftersom han har fler segrar (7) än Alonso (6)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!