Nürburgring Foto: Glenn Lindberg

Nürburgring sålt till tyska Capricorn

Så är då framtiden för Nürburgring säkrad. Den klassiska men skuldtyngda banan har sålts till tyska fordons- och motorsportföretaget Capricorn för drygt 100 miljoner euro.

Det blev inte Bernie Ecclestone. Inte heller HIG Capital som förra veckan rapporterades ha budat över Ecclestone och därmed såg ut att bli ny ägare av Nürburgring. I sista stund kom ett helt nytt bud in i bilden, ett bud från Capricorn Group som offentliggjordes natten mot tisdag.

Capricorn är ett globalt företag inom branscherna motorsport, fordonsindustrin och fastigheter. De har sedan 2002 en fabrik i samma område som Nürburgring och såg nu sin chans att vidareutveckla sin affärsverksamhet och hela regionen runt banan.

 Köpeskillingen uppgår till över 100 miljoner euro (motsvarande ungefär 900 miljoner kronor) varav 25 miljoner euro är öronmärkta för att vidareutveckla Nürburgrings verksamhet. Priset landade alltså under de 1,1 miljarder kronor som konkursförvaltarna hoppades få in men betydligt över de 440 miljoner kronor som Bernie Ecclestone sade sig vara beredd att lägga och de omkring 600 miljoner kronor som HIG Capital trodde skulle räcka.

I och med köpet bildar Capricorn Group dotterbolaget Capricorn Nürburgring GmbH som tar över driften av banan och alla andra verksamheter som ingår, så som hotell, övriga banor, nöjesparken och mycket annat. 1 januari 2015 tar de över, till dess är det nuvarande konstellation som håller i ruljangsen.

Nya ägaren ska behålla ”Det gröna helvetet”, som Nürburgring ofta kallas, som den är med testverksamhet, öppenhet för allmänheten och inte minst Tysklands Grand Prix som avgörs på banan vartannat år (2015 nästa gång).

 Men de ska också genomföra en hel del förändringar runt omkring. Bland annat ska de utveckla ett fordonsindustriteknikcenter som ska ersätta Eifeldorf Grüne Hölle som är Nürburgrings samlingsplats med restauranger och hotell. Dessutom ska Capricorn stänga ned den nyinvigda bergochdalbanan RingRacer. Den är för övrigt Europas snabbaste bergochdalbana som gör 0-160 km/h på två sekunder parallellt med GP-banans start- och målraka.

Nürburgring, som ligger ett par timmars bilresa nordväst om Frankfurt, byggdes mellan åren 1925 och 1927. Banan har haft olika sträckningar under åren men dagens så kallade Nordslinga mäter 20,8 kilometer medan GP-banan där Formel 1-tävlingen avgörs mäter drygt 5,1 kilometer.

Trots sin anrika historia och de många verksamheterna på banan, inte minst i tävlingsform, lyckades inte ägarna hålla banans huvud ovanför ytan utan gick i konkurs 2012. Men nu ser alltså framtiden ljus ut igen.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!