– Det var en besvikelse. Jag kände från början till slut att vi inte var snabba nog. Dessutom var bilen svårt att köra. Vi får hoppas på bättre tur i nästa tävling, säger Ekström.
Ekström hade en tung helg från början till slut och kvalade in på en elfteplats. I tävlingen låg den svenska Audi-föraren långt bak i fältet länge, men lyckades rädda två poäng med nionde plats efter att förare framför honom kolliderade under de sista varven.
Wittmann ledde tävlingen genom i stort sett hela tävlingen och säkrade ännu en fullpott som innebär att han utökar ledningen i mästerskapet till 19 poäng över regerande mästaren Mike Rockenfeller, som slutade på tionde plats i dagens tävling.
Olika däcksval mellan förarna innebar att slutskedet av tävlingen hettade upp. Bruno Spengler startade på nionde plats och valde att köra på option-däcket först i slutet av tävlingen, något som gjorde att han klättrade starkt i slutskeded till en slutgiltig tredjeplats bakom Audi-föraren Miguel Molina.
Italienska Audi-föraren Edoardo Mortara slutade på fjärde plats efter att ha varit inblandad i en känslosam kamp med tidigare F1-föraren Timo Glock. De båda körde på varandra flera gånger innan Mortara slutgiltigt kunde dra ifrån medan Glock kolliderade med Audi-föraren Nico Müller, något som resulterade i punktering och bruten tävling på sista varvet för Glock.
Bästa Mercedes-förare var Robert Wickens på elfte plats och utanför poäng.
DTM fortsätter om en månad på Norisring i Tyskland.
Resultat topp 10
1. Marco Wittmann BMW M4 41 varv
2. Miguel Molina Audi RS 5 +6.615
3. Bruno Spengler BMW M4 +21.842
4. Edoardo Mortara Audi RS +29.960
5. Adrien Tambay Audi RS 5 +30.112
6. Maxime Martin BMW M4 +30.357
7. Jamie Green Audi RS 5 +34.403
8. Antonio Felix da Costa BMW M4 +34.560
9. Mattias Ekström Audi RS 5 +34.826
10. Mike Rockenfeller Audi RS 5 +36.017
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.