Gustav Malja manövrerade sig visserligen fram från sin 15:e startruta i öppningsloppet på Monza, men i ärlighetens namn var det en konfys säkerhetsbilssituation som bäddade för en slutlig tredjeplats.
Säkerhetsbilen gick ut och lade sig framför fel bil och de som låg framför säkerhetsbilen, inklusive Malja, kunde göra sina obligatoriska däckbyten utan att förlora någon placering.
Ännu mer tur än Malja hade titelkandidaten Antonio Giovinazzi som genom schabblet från säkerhetsbilen lyckades avancera från sista startruta till seger!
I sprintloppet blev det nya GP2-poäng för Malja, nia i mål men när alla tidstillägg och bestraffningar gjorts var han sjua i resultatlistan. Åtta tar poäng.
Jimmy Eriksson fortsätter att ha otur. I första heatet hade han problem med DRS (som reducerar luftmotståndet över bakvingen) och tappade mycket på det då Monza-banan är ursnabb.
Jimmy låg dock i paritet med Malja och övriga när han gjorde sitt däckbyte men i motsats till Malja förlorade han allt och föll till 18:e plats. I sprintracet bröt han med överhettade bromsar och däck.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.