Bilen är byggd på nya Astra-modellen och har en 2,0-liters turbomotor på 330 hästkrafter och 420 newtonmeter som är kopplad till en sekventiell sexväxlad låda som i sin tur skickar kraften till framhjulen.
1 200 kilo tunga Astra TCR sänker farten med hjälp av sexkolvsok som pressar mot de 378 millimeter höga skivorna fram och tvåkolvsok som gör samma sak mot de 265 millimeter höga skivorna bak.
Bilen är byggd av Opel Motorsport i samarbete med tyska teamet Kissling Motorsport där de första bilarna kommer att levereras till kundteam under februari månad nästa år. 95 000 euro plus moms, det vill säga ungefär 1,1 miljoner kronor inklusive moms, kostar Opel Astra TCR.
TCR-reglementet expanderar snabbt i världen och kommer bland annat att införas i fem europeiska mästerskap nästa år: Italien, Spanien, Belgien, Tyskland och Portugal.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.