Nya regler i DTM

Nya gummiblandningar och ny bakvinge med DRS-funktion. Där har du några av alla nyheter som presenterats inför årets DTM-säsong.

DTM har infört en hel del regeländringar och några av dessa kommer att synas tydligt för publiken. Man har följt F1:s exempel och infört ett DRS (Drag Reduction System)-system på bilarna. I DTM fungerar det så att föraren inifrån cockpit kan fälla hela bakvingen 15 grader. Det ger mindre downforce bak och högre toppfart och kommer att utnyttjas som ett omkörningshjälpmedel.

Det är bara den bakomvarande föraren som får använda sig av det om han är mindre än två sekunder bakom bilen framför. Men till skillnad från i F1 är det fritt att använda var som helst på banan vilket öppnar upp för mer strategier. Den enda begränsningen är att föraren bara får använda sig av det en gång per varv. DRS får användas hela racet utom de första tre varven, de sista tre varven och de första tre varven efter eventuella omstarter bakom säkerhetsbil. Under testerna har det visat sig att användning av DRS ger i genomsnitt två tiondelar lägre varvtid och runt 7 km högre toppfart så rätt använt kan det bjuda på mer omkörningar och positionsbyten på banan.

En annan nyhet är att DTM liksom serier som F1 och V8 Supercar i Australien har infört två olika gummiblandningar, ett mjukare däck och ett hårdare från Hankook. Båda däckstyperna måste användas i racen och det är stora skillnader. De mjuka däcken är uppemot två sekunder snabbare per varv men tappar snabbt grepp medan de hårdare däcken är långsammare men håller bättre.

Ytterligare nyheter som kommer märkas indirekt på banan är nya regler för hur teamen får arbeta under helgerna. Helgerna är nu komprimerade till enbart lördag och söndag och de långa träningspassen på fredagarna är borttagna. Det innebär att teamen nu bara har en träning på lördagen innan kvalet att få till bilarna, så chansen för att man inte hittat 100% rätt i set-up kommer att vara större. Det innebär större skillnader mellan bilarna i racen.

En annan nyhet är att det nu också är parc fermé mellan kval och race. Teamen får inte röra bilen efter kvalet vilket betyder att bilen måste ställas in för race redan innan kvalet. Det öppnar upp för mer kompromisser, vill man satsa på en bil mer anpassad för ett snabbt kvalvarv och bättre startposition på bekostnad av hur bra bilen är under racet eller satsar man på en bil som är bättre inställd för att utnyttja däcken under längre tid i racen istället.

Man har också kraftigt begränsat tiden teamens personal får arbeta med bilarna på under helgen och sena kvälls- och nattarbeten är nu förbjudna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!