Peugeot 208 Type R5 – byggd för rally

Peugeot förbereder sig inför Parismässan på hemmaplan där man förutom vanliga 208 även kommer visa upp denna – rallyversionen Type R5 som tar över efter 207 Super 2000.

Bilen ersätter 207 Super 2000 och bygger på nyligen lanserade 208. Motorn är en turbofyra på 1,6 liter som ger 280 hästkrafter och 400 newtonmeter och som känns igen från bilarna i Peugeot RCZ Racing Cup, där de ger 260 hästkrafter.

 Precis som i generationsskiftet mellan gatbilarna har även 208 Type R5 tappat en del vikt – 208 Type R5 är 40 kilo lättare än modellen den ersätter. Hjulhusen har breddats väsentligt jämfört med den mindre 208 R2.

 Tävlingspremiär blir under andra halvan av 2013 och den har en hyfsad mantel att axla efter 207:ans framgångar i S2000-klassen. Rallykategorin R5 är helt ny för 2013 och består av Grupp A-bilar som stammar från bilar som tillverkats i minst 25 000 exemplar. För att få ner kostnaderna har FIA bestämt maxpriset till 180 000 euro per bil, motsvarande drygt 1,5 miljoner kronor.

 Bilarna i R5 är tillåtna att ha fyrhjulsdrift, femväxlade sekventiella växellådor men ingen differential eller lång fjädringsväg. Minimivikten är 1 200 kilo vilket är precis så mycket som 208 R5 väger in på.

 Mer fakta och bilder om bilen kommer efter världspremiären på bilsalongen i Paris.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!