Foto: Porsche

Porsche Mission R – eldriven tävlingsbil

Får du som vi lite ångest av att bensin är på väg att fasas ut – och undrar vad som ska ske med motorsporten? Porsche Mission R kan vara lösningen. En fyrhjulsdriven elbil med maximalt 1 088 hästkrafter. Lagom.

Porsches avdelning för kundracing, internationellt kallad Customer Racing, är en viktig del av varumärkesbyggandet. Det tävlas i olika varianter av Carrera Cup världen över, och sedan starten för 31 år sedan har drygt 4 400 tävlingsbilar sålts. En inte ovälkommen intäktskälla för företaget som nu laddar för framtidens eldrivna racing.

Fyrhjulsdrivna Mission R är ett koncept, men sägs vara inte särskilt långt från produktionsklar när frågan ställs vid ett digitalt möte strax innan lanseringen på IAA i München.

Hysteriska effektsiffror är inget ovanligt i elbilsvärlden, och Mission R:s dubbla elmotorer ger nära 1 100 hk i kval-inställning. Bilen accelererar 0-100 km/h på under 2,5 sekunder. Toppfarten är över 300 km/h.

1 av 2 Foto: Porsche
2 av 2 Foto: Porsche

Prestandamässigt, vad kan man jämföra detta med?

– Den gör ungefär samma varvtider som nuvarande 911 GT3 Cup. Vid max effektuttag kan man inte köra så länge, därför har Porsche Mission R ett ”racingmode” på 500 kW (680 hk) som är konstant under hela racet, säger Matthias Scholz, Director GT Racecars.

1 av 3 Foto: Porsche
2 av 3 Foto: Porsche
3 av 3 Foto: Porsche

Mission R är en sprintrace-bil, lämpad för maximalt 30- till 40-minuters race. Tack vare avancerad 900-voltsteknik räcker en 15-minuterspaus från tävlandet för att ladda batteriet från 5 till 80 procent SoC (State of Charge).

En elmotor med 320 kW (435 hk) driver framaxeln medan maximalt 480 kW (635 hk) driver bakaxeln.

Bilen är kortare än en Cayman med sina 4,32 meter, men nästan två meter bred och bara 112 centimeter hög. Kanske mest iögonfallande är den integrerade burbågen i kolfiber, ett så kallat exoskelett.

Mission R har även DRS både bak i form av fällbar vinge, och fram (!) där tre spjäll i det som kan misstänkas vara luftintag i frontspoilern släpper igenom luft för att minska marktrycket (om man nu vågar köra en så snabb bil utan downforce framtill...).

Eftersom bilen är en konceptstudie så har den ingen prislapp.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!